مدیر طرح واکسن نورا گفت: با توجه به پایان مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی نورا پس از صدور مجوز اضطراری این واکسن در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

دکتر جعفر امانی رییس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) افزود: امیدواریم سازمان غذا و دارو با توجه به مستندات این مرحله، مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را صادر کند.

 

وی تصریح کرد: پس از صدور مجوز اضطراری، امکان عرضه همگانی واکسن نورا وجود دارد به عبارتی پس از صدور مجوز این واکسن در مراکز واکسیناسیون عرضه می شود.

 

مدیر طرح واکسن نورا در مورد اخذ مجوز اضطراری این واکسن از سازمان جهانی بهداشت هم گفت: ارزیابی های این نهاد بین المللی طولانی مدت است و به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی را برای اخذ مجوز مصرف از سازمان جهانی بهداشت را تعیین کرد، ما با تمام توان و ظرفیت، در حال پیگیری هستیم تا مجوز مصرف را هم از این سازمان بین المللی دریافت کنیم.

 

امانی با یادآوری اینکه مقاله مرحله مطالعات حیوانی این واکسن در مجله معتبر بین المللی در حال داوری است تا منتشر شود، اظهار داشت: مقاله نتایج فاز اول تست انسانی آن هم کامل شده است و امیدواریم در آینده نزدیک منتشر شود.

 

وی ادامه داد: در حال نگارش مقاله فاز دوم تست انسانی این واکسن ایرانی هستیم.

 

  • نویسنده : نرگس حیدری