وحید فروهر، سرپرست معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل در خصوص تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی گفت: ۴۵ درصد از اعتبارات استانی به تسهیلات اشتغال و کارافرینی تخصیص می یابد.

وحید فروهر، سرپرست معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل در خصوص احداث خانه جوانان در استان اردبیل گفت: با توجه به نیاز جوانان استان اردبیل به یک مکان در راستای همفکری و هم اندیشی و هم چنین مکان مناسب در جهت برگزاری برنامه ها و جلسات جوانان با رایزنی هایی که با معاونت جوانان وزارت ورزش وجوانان انجام گرفته، امیدواریم اعتبارات لازم برای احداث خانه جوانان استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ اختصاص داده شود تا جوانان استان بدون دغدغه در یک مکان مناسب برای تبادل نظر، افکار، ایده ها و هم فکری و اجرای برنامه های جوانان دور هم جمع شوند.

او همچنین افزود: با مکاتباتی که با شهرستان ها صورت گرفته، تلاش می کنیم شهرستان ها نیز در راستای اختصاص مکان ویا حداقل یک اتاق مناسب برای امورات جوانان آن شهرستان با نام خانه جوان اقدام کنند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ سمن شناسه خود را دریافت نموده اند افزود: تعدادی از سمن ها نیز در طی مراحل اداری ثبت هستند که در صورت تکمیل مراحل ظرف روزهای آینده شناسه خود را دریافت خواهند کرد. وی در همین رابطه تصریح کرد: طبق ابلاغیه وزارت مبنی بر ضرورت شناسه دار شدن سمن ها به دلیل اینکه فعالیت و ثبت قراردادها و گردش مالی سمن ها مستلزم ثبت شخصیت حقوقی و دریافت شناسه است به همین منظور طی ماههای گذشته با پیگیری های صورتگرفته و همکاری مناسب استانداری روند اخذ شناسه تسهیل شده است. او با اشاره به اهمیت موضوع شناشناسه دار شدن سمن ها خاطر نشان کرد سمن هایی که میخواهند از کمک های اعتباری دستگاههای اجرایی استفاده کنند، نسبت به اخذ شناسه خود اقدام نمایند.
او عنوان کرد: با شیوع ویروس منحوس کرونا عملا فعالیت ها در تمامی زمینه ها با تغییرات اساسی مواجه شده است اما به رغم تاثیراتی که این ویروس منحوس داشته با لحاظ نمودن شرایط موجود بیشتر برنامه ها به سمت فضای مجازی کشیده شده است.
او با اشاره به اینکه اشتغال، کارآفرینی، ازدواج، هویت ملی و دینی و فضای مجازی از مهم ترین موضوعات مرتبط با امور جوانان است که در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: از ابتدای امسال در حوزه ازدواج ۳۵ کارگاه مهارت های زندگی با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار شده و پیش بینی می
شود ۵۰ کارگاه آموزش دیگر نیز در بستر فضای مجازی برای افزایش مهارت جوانان تا پایان سال در حوزه ازدواج در سطح استان برگزار گردد‌.
فروهر ادامه داد: علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای ازدواج و تحکیم خانواده، ۵ مرکز تخصصی فعال داریم که مشاوره های رایگان پیش از ازدواج ارائه می دهند و مجوز ۳ مرکز دیگر نیز در آستانه صدور مجوز است.
او با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه گفت: از ۱۳۳۴۷ نفر متقاضی، ۷۴۹۳ وام خود را دریافت کرده و ۵۸۵۴ نفر نیز در صف انتظار هستند.
او همچنین در خصوص وام اشتغال و کارافرینی نیز بیان کرد: طی تفاهم نامه ای که وزارت ورزش و جوانان با صندوق کارآفرینی مهر امید منعقد نموده قرار است ۴۵ درصد از اعتبارات استانی، به کسب و کارهای اولویت دار مانند تعاونی های جوانان، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، طرح های حمایت از محیط زیست تخصیص می یابد.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: در جهت عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه، بیش از ۳۷۰۰ اقلام در قالب رزمایش های همت جوانانه و کمک مومنانه و توسط سازمان های مردم نهاد و هیئت های ورزشی و بصورت خودجوش در سطح استان توزیع شده است.
او اظهار داشت: ‌مانور و رزمایش پویش جوانان پیشگامان سلامت و خدمت و تلاش از ۲۲آبان ماه در ۳۰ نقطه مرکز استان اردبیل بصورت ۱۰ پایگاه ثابت و ۲۰ پایگاه سیار با مشارکت سازمان های مردم نهاد جوانان استان اردبیل اجرایی شد. و
پیش بینی می شود در این رزمایش بیش از ۲۰۰ هزار عدد ماسک توزیع شود که از این تعداد ۳۰ هزار عدد رایگان در مناطق کم برخوردار توزیع خواهد شد.
فروهر همچنین اظهار کرد: در راستای آموزش مجازی، سمن های حوزه عدالت آموزشی و خیریه ها برای دانش آموزان بی بضاعت گوشی هوشمند و تبلت تهیه کرده و نیز با برگزاری دوره های آموزشی آنلاین برای دانش آموزان و پشت کنکوری ها در جهت کمک به آگاهی آنان گام برداشتند. پویش جوانان مدافعان سلامت، فعال نمودن مجمع سازمان های مردم نهاد و کمسیون های تخصصی جهت پیگیری امورات سمن ها، برگزاری مراسم تجلیل و تکریم از مدافعان سلامت و فعالین ستاد داوطلبانه کرونا، اجرای مرحله دوم طرح ملی سرباز مهارت با آموزش ۴۴۵ نفر از سربازان وظیفه، تاسیس دو سمن در حوزه های ورزش و کارآفرینی و برگزاری مراسم تجلیل از کارآفرینان برتر در حوزه استارتاپ بخشی از فعالیت های گسترده حوزه جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل بوده است.
وی در پایان به مصوبات اخیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان اشاره و عنوان کرد تمامی دستگاه های عضو ستاد مقرر شده وظایف قابل واگذاری خود را به سازمان های مردم نهاد اعلام نموده تا از ظرفیت سمن ها در حوزه های مختلف استفاده شود.