رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: سالانه حدود ۱۷۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به جزایر، تالاب‌ها  و سواحل این استان مهاجرت می‌کند.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ خسرو درویشی افزود: بر اساس سرشماری‌های گذشته، ۱۰۰ هزار قطعه از این پرندگان مهاجر جوجه‌آور و در تابستان به استان بوشهر مهاجرت می‌کند که مبدا بیشتر آنها شبه جزیره هند است و پیک حضور آنها در این استان از خرداد ماه تا اواخر تیر است.

وی افزود: پرستوهای کاکلی کوچک و بزرگ، پرستوهای پشت تیره و سلیم خرچنگ‌خوار در میان این پرنده‌ها بیشترین فراوانی را دارند.

درویشی اضافه کرد: این پرنده‌ها بیشتر در جزایر بوشهر زادآوری می‌کنند و پارک ملی دیر نخیلو و منطقه حفاظت شده مند بیشترین مقصد این پرنده‌ها است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پرندگان مهاجر زمستان گذران نیز بیشتر از مبدا سیبری به این استان کوچ می‌کنند که بر اساس سرشماری‌های سالانه، شمار آنها به ۶۰ تا ۷۰ هزار قطعه می‌رسد.

وی عنوان کرد: تنوع  پرنده‌های زمستان گذران که به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند به بیش از ۱۰۰ گونه می‌رسد که از گونه‌های بزرگ مانند پلیکان و فلامینگوها تا درنا و آبچلیک‌ها هستند.

درویشی افزود: تالاب‌های استان بوشهر از جمله حله، نایبند، منطقه مند، سواحل و تالاب‌های شهرستان بوشهر مقصد پرنده‌های زمستان گذر است و کاکایی‌ها بیشترین گونه‌ای هستند که مردم در سواحل این شهر می‌بینند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر، اظهار کرد: امسال شعار ” بخاطر پرنده‌ها نور چراغ‌ها را در شب کم کنید” برای این روز انتخاب شده است چرا که افزایش میزان نورها در زندگی انسانی می‌تواند عاملی مخل در کوچ پرنده‌ها باشد.

وی توضیح داد: پرندگان مهاجر به صورت غریزی بر اساس تجربه خود مسیریابی و کوچ می‌کنند و درصورتی که تغییر و افزایشی در میزان نورهای مصنوعی در منطقه‌ای خاص اتفاق افتد، می‌تواند آنها را در جهت‌یابی در پروازهای شبانه دچار اشتباه کند که خطری بالقوه برای آنها است.

درویشی تاکید کرد: ما میزبان این پرنده‌ها هستیم؛ بنابراین گردشگران، طبیعت‌گردها و دوستداران این پرنده‌ها دقت کنند تا در شرایط زیست طبیعی این گونه‌های  حیات وحش خللی وارد نکنند، حضور در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده و غذا دهی به آنها کنترل شده و یا با هماهنگی حفاظت محیط زیست صورت گیرد.

روز جهانی پرندگان مهاجر هر ساله در دومین شنبه ماه می (۲۴ اردیبهشت ماه) به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع پرندگان مهاجر برگزار می‌شود.

 

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی