پتروشیمی اروند تاکنون موفق به بومی‌سازی بیش از ۳۰ نمونه کاتالیست و مواد شیمیایی مصرفی مجتمع شده است.

به گزارش آماج خبر، کمیته خودکفایی مجتمع پتروشیمی اروند اعلام کرد : این مجموعه گام بلند دیگری برای ایرانی‌سازی برداشت تا تأمین همه کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مصرفی این مجتمع به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی سپرده شود.

 

۵۰ نوع کاتالیست و مواد شیمیایی در این مجتمع استفاده می‌شود که تاکنون ۳۲ نمونه از آن از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، داخلی‌سازی شده و با گام بلندی که در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برداشته شده است، بناست حدود ۱۱ هزار تن مصرف مجتمع پتروشیمی اروند به شرکت‌های ایرانی سپرده شود.

 

بر اساس اعلام این کمیته ، اعتماد به شرکت‌های داخلی در شرایطی تحقق یافته که نمونه‌های خارجی کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مصرفی این مجتمع در دسترس بوده و امکان تأمین آن از خارج وجود داشته است، بنابراین با توجه به راهبرد شرکت مبنی بر قطع وابستگی به خارج و تأکید بر بومی‌سازی و بهره‌گیری حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، تأمین کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز به شرکت‌های ایرانی سپرده شده است.

 

در گزارش کمیته خودکفایی پتروشیمی اروند تأکید شده است که کیفیت مواد شیمیایی داخلی و میزان مصرف آن تفاوتی با نمونه خارجی ندارد و عمر کاتالیست‌های ایرانی نیز مشابه و در مواردی بالاتر از نمونه خارجی بوده است که این به‌معنای تجلی خودباوری و اعتماد به دانش ایرانی در مجتمع پتروشیمی اروند بوده است.

 

کاربرد اصلی مواد مصرفی داخلی‌سازی‌شده در فرآیند تولید واحد‌های کلرآلکالی، VCM و سرانجام تولید محصولات نهایی کاستیک، S-PVC و E-PVC بوده و در هفته‌های گذشته مجتمع پتروشیمی اروند موفق به شکستن رکورد تولید با بهره‌گیری از کاتالیست‌های ایرانی شده است.

 

هدف شرکت پتروشیمی اروند به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی کاستیک پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پی‌وی‌سی خاورمیانه، تحقق بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی مواد شیمیایی و کاتالیست‌های مصرفی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است.

  • نویسنده : محمد خرم زاده