رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: برای حل بحران آب در اصفهان باید به جای روش‌های فعلی گفت‌وگو با دیگر استان‌ها را در دستور کار قرا ر دهیم.

به گزارش آماج خبر به نقل از مهر؛ مهدی ژیانپور ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت مطالعاتی جهاد دانشگاهی در حوزه شهری انجام می‌شود، اظهار داشت: نگاهمان به موضوع مطالعات شهری پایدار است و سه گروه پژوهشی اجتماعی، اقتصادی- گردشگری و کالبدی به موضوعات شهری می‌پردازند و طی این دو دهه تلاش کردیم یاور فکری مدیران شهری باشیم.

 

وی با ییان اینکه جهاد دانشگاهی به نوعی مروج و هوادار مشارکت شهروندی است، خاطرنشان کرد: در تمام این سال‌ها که شهرداری و شورای شهر تلاش کردند موضوعات مختلف را با کمک شهروندان انجام دهند در حوزه شهروندی کار پژوهشی انجام دادیم و اکنون نیز در دبیرخانه زاینده رود به مجموعه شهرداری کمک خواهیم کرد که گفتگوهای آبی را پیش ببریم.

 

رئیس جهاد دانشگاهی استان اصفهان با بیان اینکه نیاز سنجی مطالعات پژوهشی از سوی کارفرمایان انجام می‌گیرد، افزود: مجموعه شهرداری و شورای شهر اصفهان بر اساس نیازها هر ساله طرح‌های پژوهشی تعریف می‌کنند و جهاد دانشگاهی ورود پیدا می‌کند.

 

ژیانپور با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی اصفهان طی سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ سه دوره نیاز سنجی طرح‌های پژوهشی انجام داد که براساس آنها نیاز شهروندان احصا شد، ابراز داشت: با وجود این اکنون خود سازمان‌ها نیاز سنجی طرح‌های پژوهشی را انجام می‌دهند.‌

 

وی تهیه برنامه جامع شهری اصفهان و طرح پیوستن اصفهان به شهرهای خلاق یونسکو را از جمله فعالیت‌های جهاد دانشگاهی برشمرد و افزود: اکنون مجری طرح بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان هستیم که به لحاظ اقتصادی مفید است.

 

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان با بیان اینکه تلاش یک دهه گذشته این نهاد در حوزه‌های مطالعاتی فرهنگی و اجتماعی متنوع بوده است، اظهار داشت: هر سالانه بین ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار نفر در دوره‌های فراگیر آموزشی و مهارتی جهاد دانشگاهی شرکت می‌کنند که طبق بررسی‌ها این آموزش‌ها به اشتغال ۳۰- ۴۰ افراد منجر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه معتقد به پرورش افراد در آموزش هستیم، گفت: از این رو در گروه‌های پژوهشی و تخصصی افراد مستعد را بر اساس ظرفیت‌ها را جذب می‌کنیم.

 

ژیانپور با بیان اینکه در حوزه فرهنگی دانشگاه‌های ما دچار دگردیسی بزرگ شده‌اند، تصریح کرد: تفاوت عمده‌ای را بین نسبت دانشجوی امروزی با دانشگاه شاهد هستیم و نیازهای آنان و سبک زندگی دانشجویان به ویژه پس از کرونا تغییر کرده است؛ برای مثال دیگر کتاب را به عنوان یک نیاز اصلی دانشجو نمی‌بینید.

 

رئیس جهاد دانشگاهی اصفهان ادامه داد: فضاهای دانشجویی مانند قبل نیست و دانشجویان بسیاری از موضوعات را در سطح شهر دنبال می‌کنند و به بیان دیگر بسیاری از موضوعاتی که قبلاً در دانشگاه اتفاق می‌افتاد اکنون در بستر شهری مشاهده می‌شود.‌

 

وی تصریح کرد: آموزش و روش‌های آموزشی دچار تغییر و تحول شده و حتماً باید متناسب با آنها زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

 

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره افزایش سه مرکز آموزشی این نهاد به ۶ مرکز در شهر اصفهان در سال‌های اخیر، افزود: ظرفیت توسعه مراکز آموزشی وجود دارد اما با وجود این سیاست گسترش مراکز آموزش در جهت زیرساخت‌های لازم با توجه به اتفاقات کنونی به لحاظ اقتصادی حوزه بسیار سوددهی نیست که بخشی به دلیل اجاره‌بها و زیرساخت‌های کاربردی است اما بر کیفیت دوره‌های آموزشی برای جلب رضایت مردم تلاش می‌کنیم.

 

ژیانپور با بیان اینکه در حوزه انتشارات سیاست کیفیت گرایی است، گفت: جهاد دانشگاهی طی دو سال اخیر ۶۰ کتاب منتشر کرد و سال گذشته ۶ کتاب زیرا اعتقاد داریم که کتابی که از سوی جهاد دانشگاهی منتشر می‌شود باید تأثیر گذاری داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه تهیه پادکست در حوزه شهری در دستور کار است، خاطرنشان کرد: رویداد فصل سخن در حوزه نشر که هر سه‌شنبه برگزار می‌شود نیز تغییر رویکرد حوزه نشر به سمت شهر و شهروندان است.

 

ژیانپور با بیان اینکه در حوزه‌های زیست محیطی به ویژه در مورد اصفهان نگرانی‌هایی وجود دارد اما به شکلی که اکنون در ساحت‌های اجتماعی ما و خبرگزاری‌های دنبال می‌شود، حل نخواهد شد، ابراز داشت: در حوزه مناقشات اصفهان و شهرهای اطراف آن درباره آب رویکردهایی که اکنون دنبال می‌شود، مناسب نمی دانم و معتقدم شکاف‌ها را بیشتر می‌کند و در این زمینه باید کمک کنیم که در جامعه گفتگو ایجاد شود.

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان