مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل از انتشار ۱۵ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوانان این استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: این آثار توسط ۱۰ نفر از نویسندگان و نیز موسسه‌های حقوقی تالیف و منتشر شده است.

زعفر احدزاده روز سه‌شنبه در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی به خبرنگاران اظهارداشت: محمد سیمزاری با کتاب “قصه‌های قرآنی” ، ماهرخ سپهوند با کتاب “قهرمان من تویی” ، حبیب یزدانی با کتاب‌های “بچه‌های کرونا” و “جنگل روح زمین” ، عباد ممی‌زاده با کتاب‌های “تک گؤز” ، “تولکو- تولکو تونبه کی” و “رویانین ناغیلی” ، داوود حجازی با تولید کتاب شنیداری “یک موجود خیلی عجیب” ، فاطمه حقی با ترجمه اثر “از قصه‌ها می‌آید” ، هاینه آقامحمدیان با نوشتن “داستان نفس”، موسسه نور مبین با کتاب “آیه‌های نور” ، فاطمه رضایی و همکارانش با کتاب “دندان شیری”، نازیلا حسین‌پور با کتاب “آی اوغلی” ، داریوش علومی با کتاب “از اسفریس تا هشت بهشت” و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کتاب “بهاری‌تر از بهار” مولفان آثار کودک و نوجوانان در استان هستند.

وی بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی محوری‌ترین و مهم‌ترین فعالیت کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان بوده و تعدادی از فعالیت عمومی و مهم کانون مرتبط با کتاب بوده و کتابخانه‌های کانون نیز تخصصی‌ترین، مجهزترین و کارآمدترین کتابخانه‌های مربوط به نسل کودک و نوجوان می‌باشد.

او با اشاره به بازنگری کانون در تقسیم‌بندی گروه‌های سنی زیرپوشش که بیشتر در حوزه کتاب نمود خود را نشان می‌دهد، افزود: در بازنگری اخیر این سازمان (۰+ نوزاد،۲+ نوگام،۴+ نوباوه،۷+ نوجوان،۹+ نونهال،۱۲+ نونگاه،۱۵+ نوجوان و اولیای تربیتی، مربیان و پژوهشگران) و تعداد فعالیت‌های کانون از ۴۴ فعالیت به ۶۲ فعالیت افزایش یافت که هشت فعالیت عمومی و مهم مربوط به کتاب است.

وی اضافه کرد: خواندن کتاب‌های مفید و سودمند، کودکان و نوجوانان را بیمه فرهنگی کرده و باعث افزایش خلاقیت و رشد هوشی شده و آسیب‌ها و اثرات منفی فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را ندارد و منجر به توسعه مهارت‌های روانشناختی می‌شود.

احدزاده، وظیفه رسانه‌ها، متولیان و خانواده‌ها را ترویج و تبیین فرهنگ کتابخوانی مهم دانست و گفت: باید تلاش‌ها صدچندان شود و کتاب در سبد خانواده‌ها ارزشی بیش از پیش داشته و اهمیت کارهای فرهنگی و نویسندگی بهبود یابد تا زبان کتاب که گفتمان صلح و دوستی است فزونی یابد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه داد: در کنار تمام علل و مشکلاتی که منجر به کاهش میزان نرخ مطالعه در جامعه شده شهروندان باید خودتحریمی در حوزه کتاب را از بین ببرند.

او گفت: کتاب در این نهاد همیشه در اولویت بوده و این هفته فرصتی است برای تمرکز بیشتر، برای ترویج و تبیین فرهنگ کتابخوانی و برنامه‌های مختلفی در استان مدنظر است که اجرای مسابقه کتابخوانی با همکاری روابط عمومی استانداری از کتاب کاروان دانایی که متمرکز بر سرنوشت کتاب پس از اسلام در ایران برای نسل کودک و نوجوان استان ، تقدیر از کتابخوانان برتر استان، انجام فعالیت‌های مربوط به کتاب، رونمایی و نقد کتاب مدنظر است.

احدزاده افزود: برنامه‌های ارتقایی و آموزشی متناسب با این هفته هم با دعوت از متخصصان و چهره‌های شاخص ادبیات کودک و نوجوانان در قالب کارگاه‌های آموزشی خاص انجمن‌های ادبی کانون استان (شعر و داستان) برگزار خواهد شد که کتاب “بهاری‌تر از بهار” برگزیده‌ای از آثار اعضای این انجمن‌ها بود که در هفته ملی کودک رونمایی شد.

  • منبع خبر : ایرنا