معاون ویزر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استان بوشهر جزء پنج استانی است که منطقه ویژه فناوری دارد و دنبال ایجاد بندر نوآوری در این استان هستیم.

علی خیرالدین در بوشهر اظهار داشت: در زمان حاضر پهنه نوآوری در کمیسیون شورای عالی وزارت علوم ارائه و با تصویب آن بوشهر جزء معدود استان‌هایی است که دارای پهنه و یا ناحیه فناوری می‌شود.

 

وی افزود: با توجه به واقع شدن استان بوشهر در کنار دریا مهمترین ماموریت آن می‌تواند ورود به حوزه زیست فناورری، ظرفیت‌های دریا، انرژی‌های نو و صنعت جلبک باشد.

 

خیرالدین اظهار داشت: امروز بیش از ۵۰ درصد از استادان دانشگاه خلیج فارس در حوزه فناوری و نوآوری فعالیت می‌کنند و این در حالی است که این عدد نسبت به کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد است و این قابلیت و جایگاه خوبی است.

 

وی بر ضرورت تغییر رویکرد دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: براساس نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به وزیر کشور قرار شد در استان بوشهر شورای توسعه اقتصاد دانش بنیان ایجاد شود که این شورا باید با حضور روسای دانشگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز رشد و بخش دانش بنیان شکل بگیرد.

 

خیرالدین افزود: براین اساس رئیس پارک علم و فناوری باید عضو شورای برنامه ریزی و توسعه استان باشد همچنین پیشنهاد داده شد که رئیس پارک عضو شورای دانشگاه و رنیس دانشگاه عضو شورای پارک باشد.

 

وی اظهار داشت: با همت استادان و مراکز آموزش عالی امروز ایران در شرایط سخت تحریم‌ها در رتبه ۱۵ تولید علم در دنیا قرار دارد. امروز ایران از بسیاری از کشور‌های دیگر جلوتر و در منطقه اول است.

 

خیرالدین بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان حدود ۶۵ هزار شغل در کشور ایجاد کردند که ۵۰ هزار شغل از آن‌ها مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است و در این شرایط راهی جز اینکه بخشی از تحقیقات به سمت بخش توسعه‌ای و کاربردی هدایت شود، نداریم.

 

وی اضافه کرد: سیاست این وزارتخانه هدایت نسل چهارم دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی با مسئولیت اجتماعی است.

 

  • نویسنده : نرگس حیدری