اگر به همین منوال پیش برود 70 درصد مردم کشور رو به میان سالی و پیری میروند

به گزارش آماج خبر از بوشهر‌‌‌‌‌‌؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از سال ۹۵ تا ۹۹ کم‌ترین نرخ موالید را شاهد بوده و این موضوع ضربه بدی به ساختار جمعیت کشور می‌زند.

۱۳ میلیون جوان در کشور مجردند/ ۵۵درصد از زنان مطلقه ازدواج نمی‌کنند. از سال ۸۶ تا به امروز در یک مسیر کاهش نرخ موالید حرکت می‌کنیم.

 

او اعلام کرد که بحث جمعیت و حرکت به سمت سالمندی یک سونامی و بحران جدی است و اختلال در تعادل جمعیت ایرانی به چشم می‌خورد.

 

زالی افزود: باید ساختار جمعیتی کشور را باز سازی کنیم. کشور در میانه پنجره جمعیتی برای افزایش جمعیت قرار داربم و فرصت زیادی برای استفاده از این پنجره جمعیتی نداریم. رشد سالمندی دارای نرخ بالایی است و هم اکنون در فاز دوم سالمندی قرار گرفته ایم. کشورهای اروپایی در زمان طولانی تری در این فاز قرار گرفته اند.

 

 

زالی گفت: ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم و یک سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده یا بدون فرزند و یا صاحب تنها یک فرزند هستند. ۲/۴ تا ۲/۵ سال سن ازدواج افزایش پیدا کرده است و متوسط فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در حدود پنج سال است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر خانمی تا سن ۴۵ سالگی ازدواج نکند دچار تجرد قطعی شده است و این آمار در حال افزایش است. امید به زندگی در بین بانوان ۲/۵ سال بیشتر از آقایان است و سالمندی بانوان موضوع مهمی است.

 

او می‌گوید که از ۱۳ میلیون مجرد در حدود پنج میلیون نفر از این افراد بانوان هستند. ۵۵درصد از بانوان مطلقه ازدواج نمی‌کنند.

  • نویسنده : فاطیما عباسی