مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از تلاش برای ثبت ملی ۲ شهر صنایع دستی این استان خبر داد.

نادر فلاحی روز سه‌شنبه به خبرنگاران افزود: در نشستی که اخیرا در تهران برگزار شد، پرونده شهر عنبران به ‌عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به‌عنوان شهر ملی ورنی دشت مغان از استان اردبیل بررسی شد.

وی اظهارداشت: در حوزه صنایع‌دستی کارهای خوبی در استان انجام شده که ایجاد مجموعه نگارخانه صنایع‌دستی در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین، برگزاری ۲ نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی دایمی در نمین و عنبران از جمله آنهاست.

وی گفت: از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر موضوع بیمه هنرمندان پیگیری خواهد شد تا فعالان صنایع‌دستی استان از مزایای این صندوق استفاده ‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل اضافه کرد: در عنبران نمین معیشت مردم با صنایع‌دستی گره خورده که در حوزه تولید گلیم کار می‌کنند ، در این شهر بازارچه دایمی صنایع‌دستی دایر شده ،۱۵ کارگاه بزرگ صنایع‌دستی فعال بوده ، هزار و ۲۰۰ خانوار به صورت کارگاه کوچک فعال هستند و ۴۰ هنرمند پیشکسوت دارای شناسنامه هم در حوزه گلیم بافی فعالیت می‌کنند.

فلاحی در زمینه قابلیت‌های اصلاندوز مغان در تولید گلیم ورنی نیز گفت: در اصلاندوز ست تپه تاریخی نادر قرار دارد که این تپه تاریخی گردشگر و بازدیدکننده زیادی دارد و با هدف رونق صنایع‌دستی در این منطقه ۳۰۰ مترمربع را به مرکز آموزش صنایع‌دستی اختصاص داده‌ایم.

او افزود: بیش از هزارو ۲۰۰ صنعتگر در حوزه مناطق روستایی و قشلاق‌های اصلاندوز فعال بوده ، چهار کارگاه بزرگ ورنی ، ۸۰۰ کارگاه خانگی ، ۲۰ بافنده پیشکسوت و یک بازارچه موقت و دایمی صنایع‌دستی نیز در این شهر وجود دارد.

وی ادامه داد: بهترین موضوعی که می‌تواند در کنار دامپروری و کشاورزی تقویت شود بحث ورنی‌بافی است توسعه ورنی و ایجاد فضای کسب و کار قطعا می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای این شهر باشد.

  • منبع خبر : ایرنا