مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴ نفر در منابع آبی استان اصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، منصور شیشه فروش افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۷۰ مورد حادثه در منابع آبی، رودخانه ها، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، کانال‌های انتقال آب و مخازن سدها رخ داده که ۳۶ نفر نجات یافته و  ۳۴ نفر غرق شده اند.

وی با اشاره به ۲ مورد حادثه غرق شدگی در استان اصفهان در ۲ روز گذشته اظهار داشت: سه نفر بر اثر وقوع ۲ حادثه غرق شدگی در استخر ذخیره آب کشاورزی و محل ذخیره طبیعی آب در ۲ روز گذشته در  شهرستان شهرضا غرق شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نسبت به شنا کردن در استخرها و کانال‌های انتقال آب کشاورزی، دریاچه سدها ورودخانه های جاری بعلت خطر پذیری، ناپایداری بستر، جریان‌های گردابی، دمای پایین آب، شیب زیاد ولغزندگی دیواره کانال‌ها و استخرهای کشاورزی  هشدار داد و گفت: نصب تابلو، ایجاد فنس اطراف استخرهای کشاورزی، استقرار عوامل گشت و نظارت توسط جهاد کشاورزی، آب منطقه ای وشهرداری‌ها و هشدار به گردشگران ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: رودخانه زاینده‌رود در مناطق باغ‌بهادران و چادگان، رودخانه‌های سمیرم و فریدون‌شهر و سدهای مخزنی خمیران در تیران و کرون،  باغکل در خوانسار، قره‌قاچ و حنا در سمیرم و کوچری در گلپایگان مستعد حوادث غرقی هستند که همزمان با گرمای هوا و افزایش دما میل افراد به شنا زیاد می‌شود و به دلیل ایمن نبودن منابع آبی افراد غرق می‌شوند.

شیشه فروش با بیان اینکه کانال‌های آبی منشعب از رودخانه‌ها به دلیل حالت ذوزنقه‌ای برای شنا مناسب نیست، خاطرنشان کرد: استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز محل مناسبی برای شنا نیست زیرا سطح آن لغزنده و دارای شیب است.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل برای پیشگیری و کنترل غرق‌شدگی در منابع آب به دستگاه‌ها ابلاغ شده و در این زمینه برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: اطلاع‌رسانی عمومی از ایمن نبودن منابع آبی، رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی برای شنا و همکاری دستگاه‌های اجرایی برای آموزش‌ها و ایمن‌سازی استخرهای ذخیره آب کشاورزی به جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کلیه استخرهای پرورش ماهی و کشاورزی موظف به فنس‌کشی هستند و جهاد کشاورزی باید بر این استخرها نظارت کند و تابلوهای شنا ممنوع را نصب کند و طناب‌های نجات در طول و عرض و نردبان فلزی در استخرها نصب شود.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای موظف به نصب تابلوهای شنا ممنوع در منابع آبی، سدها و رودخانه هاست، ادامه داد: تیم‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای موظف به حضور در مسیر رودخانه‌ها، کانال‌ها و مخزن سدها هستند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان موظف به نرده‌گذاری‌ در اطراف این سدهاست، بیان کرد: گشت آب منطقه‌ای به ویژه در روزهای تعطیل باید به صورت موتوری و قایقی حضور داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ضرورت فعال بودن تیم‌های غواصی در روزهای تعطیل و استقرار گروه‌های نجات مجهز به قایق نجات در اطراف رودخانه‌ها به شهرداری‌ها اعلام شده است.

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان