کشت زیر پلاستیک چند سالی است در مزارع کشور از جمله استان اصفهان در حال انجام است و مورد استقبال کشاورزان هم قرار گرفته است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر امور زراعت استان اصفهان گفت: در استان اصفهان با توجه به محدودیت منابع آبی اقداماتی در جهت کاهش مصرف آب انجام می‌شود که یکی از این موارد کشت زیر پلاستیک در محصولات سبزی و صیفی است که سالانه حدود ۶ تا ۸ هزار هکتار از این محصولات به این روش کشت می‌شود.

 

پیمان فیروز نیا می‌گوید توسعه این روش ازاین نظر که کاهش مصرف آب را به دنبال دارد بسیار مناسب می‌باشد و یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی این است که کشت محصولات سبزی و صیفی که نیاز آبی بالا دارند در گلخانه یا زیر پلاستیک انجام شود.

 

به گفته‌ی او نکته مهم این است که بقایای پلاستیک از زمین کشاورزی جمع آوری گردد که موجب از بین رفتن محیط زیست و آلودگی خاک نگردد، چون زمان بسیار طولانی برای تجزیه پلاستیک نیاز می‌باشد.

 

این نوع کشت در بیشتر مناطق صیفی کاری استان مثل اردستان، شاهین شهر، برخوار، اصفهان و … انجام می‌شود.

 

فیروز نیا می‌گوید از کشت زیر پلاستیک جهت کاهش تبخیر آب از سطح خاک و نیز کنترل علف‌های هرز نیز استفاده می‌شود.

 

کشاورزان می‌بایست به منظور حفظ خاک و محیط رشد گیاه پس از پایان برداشت نسبت به جمع آوری پلاستیک ضایعاتی از زمین اقدام کنند که بخشی از این هزینه با فروش ضایعات جبران می‌شود.

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان