رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان از تعمدی‌بودن وقوع آتش‌سوزی‌ها مزارع گندم در مناطق مختلف این استان خبر داد.

به گزار اماج از لرستان و به نقل تسنیم،رحیم سلیمانی اظهار داشت: چهار هکتار از مزارع روستای بهرامی این شهرستان امروز در ادامه وقوع سریالی آتش‌سوزی‌های مزارع گندم و جوی لرستان در آتش سوخت.

وی افزود: این مزرعه ۸ هکتاری با حضور به‌موقع نیروها و عوامل دولتی و مردمی از سرایت آتش به مابقی مزرعه جلوگیری شد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان با اشاره به تعمدی‌بودن این آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد: احتمال اینکه انجام این آتش‌سوزی‌ها از سوی تیم‌های خرابکاری انجام شود دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران اضطراری به ریاست استاندار و با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سایر مسئولان بیان کرد: در برخی آتش‌سوزی‌های رخ‌ داده همچون آتش‌سوزی مزارع چگنی، وقوع نزاع‌های محلی و ناآرامی‌های خود اهالی در آن دخیل بود که طرفین نیز به یکدیگر رضایت داده‌اند.

سلیمانی گفت: نهادهای امنیتی و نظامی با توجه‌ به ادامه‌دار بودن آتش‌سوزی‌ها در مزارع مناطق مختلف لرستان و به‌ ویژه شهر خرم‌آباد به این قضیه ورود کرده‌اند و به‌صورت جدی در حال رصد و پایش برای پیدا کردن مسببان این امر هستند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی لرستان با اشاره به خسارات ریالی این آتش‌سوزی‌ها به کشاورزان، تصریح کرد: ۱۶۸٫۵ هکتار از مزارع این استان تاکنون دچار خسارت شده که برآورد ریالی آن ۱۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بوده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه ۲۴ هکتار از این اراضی متعلق به منابع طبیعی بوده است، اظهار داشت: بیشترین نگرانی ما با توجه به پوشش گیاهی بسیار مناسب جنگل‌ها و مراتع اکنون برای این اراضی است، زیرا که عمدتاً در مناطق صعب‌‌العبور و دور از دسترس واقع است.

وی افزود: مکاتبه‌ای با نیروی انتظامی، مراجع و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی انجام شده‌ است تا در مناطقی که برداشت محصول داریم ضریب حفاظتی و پایش و رصد این مناطق به‌صورت ویژه افزایش یابد.