حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور سفر این هفته خود را به استان قم اختصاص داد و امروز پنجشنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۰ به همراه وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، همچنین انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده وارد شهر مقدس قم شد.

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان قم مورد استقبال مقامات استانی در حرم حضرت معصومه (س) قرار گرفت و سپس به زیارت ضریح حضرت معصومه (س) رفت.

برای حل مشکل فرودگاه قم در کوتاه مدت برنامه ریزی کردیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در بدو ورود به استان مقدس قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به برنامه های دولت برای افزایش ظرفیت مسکن در استان قم، اظهار داشت: در این رابطه برنامه ای جهت حل مشکل مسکن در نظر داریم.

او موقعیت مواصلاتی قم را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و از این نظر دارای جایگاه ویژه ای است. ظرفیت بالای صنایع، معادن در کنار نیروی انسانی کارآمد و جوانان آماده کار از بسترهای دیگر این استان است.

رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور با اشاره به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام استان قم بیان کرد: برخی از پروژه های نیمه کاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژه های نیمه تمام باید به سامان برسد، برنامه ای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به به نتیجه برسد.

او افزود: باید توجه خاصی توسط دولت درباره قم انجام بگیرد، مسائل قم به صورت خاص با همراهی مدیران و علمای حوزه علمیه قم در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

رئیسی ادامه داد: قم حقیقتا نماد بصیرت است و حوزه علمیه قم، طلاب و جوانان قم نشان دادند که در طول تاریخ انقلاب و قبل از آن همواره در مبارزه با ستم و ظلم و حمایت از انقلاب شکوهمند اسلامی پیشتاز بودند.

او بیان کرد: امیدواریم در این سفر به برکت حضرت معصومه(س) و اخلاص مردم قم، مشکلات و مباحث شهر مقدس قم که بعنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و نشر معارف دینی مورد توجه همگان است برطرف شود.

وی تصریح کرد: در قم مشکلاتی وجود دارد که مردم را رنج می دهد و باید این مشکلات را برطرف کرد، قبل از سفر امروز تیمی از طرف ریاست جمهوری به همراه مسوولان استانی مشکلات و معضلات استان را احصا کرده اند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در قالب سیزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح امروز پنجشنبه وارد شهر مقدس قم شد.


رییسی: لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر سند تحول تدوین شده است

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به قم در دیدار با فعالان فرهنگی و اجتماعی این استان گفت: سازوکاری را طراحی می‌کنیم که بتوان از طریق آن از نظرات و تجربیات اهالی فرهنگ و جهادگران عرصه‌های اجتماعی استفاده کرد.

رئیس جمهور افزود: ماموریت دولت، ایجاد تحول با محوریت اجرای عدالت در جامعه است و مسیر تحول با استفاده از ظرفیت‌های کشور به خوبی طی خواهد شد.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه در جایی که اخلاص، برنامه و حضور مردم باشد، کارها به خوبی انجام خواهد شد، اظهار داشت: در چهار دهه گذشته، اقدامات مهمی برای پیشرفت کشور انجام شده اما عقب ماندگی‌هایی هم وجود دارد که باید جبران شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار سلیقه‌ای دوام ندارد، اظهار داشت: برای عبور از کار سلیقه‌ای باید توجه جدی به نقش حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم شود؛ زیرا نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل، نگاه واقعی و جهانی است و نگاه عالمان و فقیهان حوزه علمیه می‌تواند نسخه‌های ارزشمندی برای دولت ایجاد کند.

دکتر رئیسی با اشاره به برخی نظرات مطرح شده درباره بانکداری اسلامی، زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی گفت: بسیاری از این نظرات ارزشمند هستند که باید با کمک مردم، اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور دو دهه‌ای بیش از چهار میلیون افغانستانی در کشور گفت: برای حل مشکل اتباع غیرایرانی در کشور، باید کار متمرکزی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، مسائل زنان و خانواده را جزو اولویت‌های دولت دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی دغدغه‌ای است که باید با کمک حوزه‌های علمیه راه‌کارهایی برای حل آنها ارائه شود، زیرا فقه ما غنی است و برای مسائل روز پاسخ دارد و ما دفتر دولت در حوزه علمیه قم را فعال خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به برخی ضعف‌ها در ادارات و وزارتخانه تصریح کرد: در دولت سیزدهم سند تحول دولت را آماده کردیم که لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر این سند تحول تدوین شده است.

دکتر رئیسی درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت هم گفت: ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به دولت سیزدهم گفت: متاسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند و برای مثال در حالی که این دولت به دور از فامیل‌بازی تشکیل شده اما تلاش می‌کنند طور دیگری آن را به مردم معرفی ‌کنند. یا در موضوع کاهش نرخ رشد تورم که در آمار ماه‌های اخیر دیده می‌شود، سعی می‌کنند این نقطه قوت را در اذهان، نقطه منفی معرفی کنند.

دکتر رئیسی اعتماد مردم را پشتوانه مهم دولت توصیف کرد و گفت: دشمنان می‌خواهند ادراکی ایجاد کنند که امکان حل مشکلات کشور وجود ندارد اما حتما می‌توان مشکلات را حل کرد.



دولت سیزدهم دنبال مردمی سازی حکمرانی است

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه سفر استانی به قم در نشست با اساتید، طلاب و فرهیختگان حوزوی، تقارن این سفر با روز ۹ دی روز بصیرت را مبارک دانست و گفت: حوزه علمیه قم که همواره پیشتاز امیدآفرینی بوده، جایگاه رفیعی در حمایت و هدایت ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد.

او با اشاره به نقش و برکات علمای بزرگ حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: معتقدیم فقه ما از غنایی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد و امروز برای دنیا روشن شده است که دین حقیقی می‌تواند پاسخگوی نیازهای همه شئون بشر باشد.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که چرا پس از ۴۰ سال هنوز کاستی‌هایی در کشور وجود دارد؟ گفت: پاسخ این پرسش را باید در عملکرد خودمان جستجو کنیم؛ زیرا آنجا که کار با اعتقاد و تلاش دنبال شد به مقصد رسیدیم اما آنجایی که باورها سست شد، مشکلات ایجاد شد.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، عمل نکردن به مبانی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را عامل عقبگرد برشمرد و اظهار داشت: اگر به اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم.

رئیسی گفت: محدودیتی برای کسب دانش و تجربه از هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اما در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات کشور باید با احتیاط حرکت کنیم زیرا نسخه‌ها باید بومی‌سازی شود و برای پیشرفت باشد، نه وابستگی کشور.

او تاکید کرد: راه پیشرفت کشور را علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها، با یقین ادامه می‌دهیم و جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت‌های نسل جوان هرگز متوقف نمی‌شود.

رئیس جمهور با نهی همگان از ایجاد یأس در جامعه و با بیان اینکه هر چه امور پیش می‌رود گشایش هم بیشتر می‌شود، افزود: همه تحریم‌ها برای متوقف کردن و کند کردن پیشرفت در کشور است اما باید با امید و حرکت، عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.

او راه‌حل فائق آمدن بر مشکلات را تحول علم پایه توصیف کرد و گفت: فضای کار و تلاش برای تحول اساسی در کشور وجود دارد و در این راه اتاق فکر حوزه‌های علمیه می‌تواند به دولت کمک کند.

رئیسی با اشاره به اینکه دولت در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است، اظهار داشت: نقش حوزه در تدوین این برنامه محوری خواهد بود.

او همچنین با اشاره به پیشرفت نامتوازن کشور و توزیع ناعادلانه برخی امکانات در استان‌ها گفت: به جای نظام چانه‌زنی و پیگیری‌های فردی و اقلیمی، باید یک نگاه متوازن به اقتصاد ملی و عدالت اجتماعی در سراسر کشور داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت ارتباط نزدیک حوزه‌های علمیه با دولت تصریح کرد: دشمنان حرکت و پیشرفت ملت ایران را نمی‌خواهند اما باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.



ارتباط نزدیک حوزه‌های علمیه با دولت یک ضرورت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه سفر استانی به قم در نشست با اساتید، طلاب و فرهیختگان حوزوی، تقارن این سفر با روز ۹ دی روز بصیرت را مبارک دانست و گفت: حوزه علمیه قم که همواره پیشتاز امیدآفرینی بوده، جایگاه رفیعی در حمایت و هدایت ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش و برکات علمای بزرگ حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: معتقدیم فقه ما از غنایی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد و امروز برای دنیا روشن شده است که دین حقیقی می‌تواند پاسخگوی نیازهای همه شئون بشر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با طرح این پرسش که چرا پس از ۴۰ سال هنوز کاستی‌هایی در کشور وجود دارد؟ گفت: پاسخ این پرسش را باید در عملکرد خودمان جستجو کنیم؛ زیرا آنجا که کار با اعتقاد و تلاش دنبال شد به مقصد رسیدیم اما آنجایی که باورها سست شد، مشکلات ایجاد شد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، عمل نکردن به مبانی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را عامل عقبگرد برشمرد و اظهار داشت: اگر به اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم.

رئیسی گفت: محدودیتی برای کسب دانش و تجربه از هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اما در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات کشور باید با احتیاط حرکت کنیم زیرا نسخه‌ها باید بومی‌سازی شود و برای پیشرفت باشد، نه وابستگی کشور.

رئیس جمهور تاکید کرد: راه پیشرفت کشور را علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها، با یقین ادامه می‌دهیم و جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت‌های نسل جوان هرگز متوقف نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با نهی همگان از ایجاد یأس در جامعه و با بیان اینکه هر چه امور پیش می‌رود گشایش هم بیشتر می‌شود، افزود: همه تحریم‌ها برای متوقف کردن و کند کردن پیشرفت در کشور است اما باید با امید و حرکت، عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.

رئیسی راه‌حل فائق آمدن بر مشکلات را تحول علم پایه توصیف کرد و گفت: فضای کار و تلاش برای تحول اساسی در کشور وجود دارد و در این راه اتاق فکر حوزه‌های علمیه می‌تواند به دولت کمک کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است، اظهار داشت: نقش حوزه در تدوین این برنامه محوری خواهد بود.

رئیسی همچنین با اشاره به پیشرفت نامتوازن کشور و توزیع ناعادلانه برخی امکانات در استان‌ها گفت: به جای نظام چانه‌زنی و پیگیری‌های فردی و اقلیمی، باید یک نگاه متوازن به اقتصاد ملی و عدالت اجتماعی در سراسر کشور داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر ضرورت ارتباط نزدیک حوزه‌های علمیه با دولت تصریح کرد: دشمنان حرکت و پیشرفت ملت ایران را نمی‌خواهند اما باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس جمهور همچنین در گلزار شهدای شهر قم حضور یافت و نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. گفتگو با مردم محله شهر قائم و دیدار با خانواده شهید سید مهدی حسینی از شهدای مدافع حرم از دیگر برنامه های روز اول رئیس جمهور در قم بود.


اجرا نشدن مصوبات سبب بی اعتمادی عمومی می شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: پیش از آغاز سفرهای استانی دولت، کارگروه هایی برای بررسی مشکلات استانهای مختلف تشکیل و مهمترین نیازهای هر منطقه احصا و برای حل آنها برنامه ریزی صورت می گیرد.

او افزود: صرف پیگیری های اداری برای به نتیجه رسیدن مصوبات با توجه به شرایط اداری کشور کافی نیست و هر تصمیمی که در سفرهای استانی گرفته می شود باید با جدیت اجرا شود، اجرا نشدن مصوبات سبب بی اعتمادی عمومی و از دست رفتن سرمایه های اجتماعی می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: آثار مصوبات و اقدامات دولت باید در زندگی مردم آشکار شود و آحاد مردم تفاوت ها و بهبود شرایط را احساس کنند و در صورت عدم انجام مصوبات یا کندی تصمیمات، عوامل اجرا نشدن تصمیمات بصورت شفاف با آنها در میان گذاشته شود.

او روحیه و کار جهادی را لازمه به ثمر نشستن تصمیمات دولت دانست و اضافه کرد: مدیران استانی آگاه باشند که مصوبات استانی باید در میدان عمل برون داد عینی داشته باشد و مردم تغییرات و تفاوت ها را احساس کنند.

رئیسی اظهار داشت: مصوبات و تصمیمات استانی دولت مباحث آرمانی و دست نیافتنی نیست بلکه این مصوبات با اقدامات و پیگیری های مدیران قابلیت اجرا دارد.

او تصریح کرد: استان قم با ۶ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز جایگاه ویژه ای در سطح جهان دارد و خدمت به این شهر، خدمت به انقلاب و نظام است.

رئیس جمهور با تاکید بر بهبود شرایط توسعه ای و حل مشکلات و معضلات استان قم، عنوان کرد: درخصوص استان قم باید عملکرد و گزارش کار ویژه ای توسط دولتمردان انجام و ارائه شود.

او ادامه داد: برای حفظ انقلاب اسلامی باید از مجموعه استان قم صیانت شود و مدیران در این خصوص وظیفه دارند چرا که بسیاری می خواهند قم را در عرصه های فکری و معرفتی دچار آسیب و خسران کنند.

رئیسی اظهار داشت: دولت نسبت به مسائل فرهنگی قم حساسیت دارد و از استاندار قم درخواست می شود کارگروه هایی با حضور مدیران استانی و سایر مسوولان ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی تشکیل داده و معضلات موجود در آن مدیریت شود.

او ابراز کرد: وجود آسیب های اجتماعی در قم قابل قبول نیست و برای حل معضلات و کاهش های این شهر باید نگاه و عملکرد ویژه ای توسط مسوولان در پیش گرفته شود.

رئیس جمهور یکی از نتایج رونق گردشگری را بهبود وضعیت اقتصادی قم دانست و خاطرنشان کرد: قم قطب گردشگری مذهبی و زیارتی کشور بوده و از طرفی محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و باید مشکلات گردشگری زیارتی این استان در قالب کارگروه زیارت بصورت کامل برطرف شود.

او تاکید کرد: کارگروهی ویژه برای رفع مشکل صنایع و واحدهای راکد استان قم با مسوولیت وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تشکیل خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اتمام و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام استان قم، یادآور شد: فرودگاه قم باید هر چه زودتر به سامان و نتیجه قطعی برسد.

او یادآور شد: موسسات قم یکهزار از اراضی استان را حبس کرده اند، تمام این موسسات و دستگاه ها باید در یک مدت کوتاهی تمام این اراضی را برای احداث خانه برای اقشار مستضعف آزاد کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما بر اجرای قانون در آزادسازی اراضی یکهزار هکتاری موسسات و دستگاه های اجرایی اصرار داریم و از کنار آن به سادگی عبور نمی کنیم.

او ابراز داشت: لازم است تا برای حل مشکل دریاچه نمک کارگروهی توسط دستگاه های ذیربط برای کنترل ریزگردها تشکیل شود.

رئیس جمهور همچنین رفع نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی، تامین کاغذ مورد نیاز چاپ و نشر دفع اصولی پسماندهای صنعتی را نیز از مباحث و مسائل مهم استان قم ارزیابی کرد.

او خاطرنشان کرد: در سطح کشور برای ۵۰ سال آینده پروژه نیمه تمام وجود دارد و در این شرایط برای بهره برداری از این طرح ها باید به دنبال اولویت بندی طرح های نیمه کاره و برون سپاری آنها به بخش های خصوصی باشیم.

رئیسی با اشاره به پیشنهاد برخی مسوولان استان برای تبدیل شدن منطقه پردیسان به یک شهر جدید در ضلع جنوبی شهر قم، گفت: مسائل شهرک پردیسان و رفع مشکلات شهروندان آن باید در قالب یک کارگروه در زمان کوتاهی برطرف شود.

او با اشاره به حجم بالای بافت های فرسوده و تاریخی عنوان کرد: بافت های فرسوده و بافت های تاریخی باید از همدیگر تفکیک و امکان ساماندهی بافت های فرسوده برای مردم فراهم شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مطلوب مدیریت کرونا، تصریح کرد: با حرکت های جهادی و حضور مردم در صحنه در کنار اقدامات حکیمانه مقام معظم رهبری، این بیماری به شکل مطلوبی در سطح کشور مدیریت شد.

او در پایان یادآور شد: استانداران بر مسوولان و مدیرانی انتخابی خود، نظارت جدی و مستمر داشته باشند.

وزیران جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، همچنین انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن سفر به بخش های مختلف استان از چندین طرح و پروژه دستگاه های متبوع رونمایی کردند.

در ادامه به برخی از برنامه های وزیران در قم اشاره می شود:

وزیر ارشاد: کتابخانه مرکزی قم قبل از نوروز ۱۴۰۱ افتتاح می شود

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به جلسه امروز رئیس جمهور با فعالان فرهنگی استان قم افزود: در حوزه زیرساخت های مجموعه های متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان قم اقدامات خوبی صورت گرفته که باید این اقدامات گسترش و تکمیل یابد.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی ما در این سفر این است که مجموعه هایی که نیاز به تکمیل زیرساخت‌ دارد، در اولویت ها باشد تا در اختیار مردم قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های که داشته‌ایم امیدواریم تکمیل این زیرساخت‌ها در زمان کوتاهی انجام شود.

وی درباره اقدامات تکمیلی زیرساخت های تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی قم گفت: در سفر گذشته که به استان قم داشتیم جمع‌بندی هایی برای مصوبات این موضوعات داشتیم که در این راستا، ۱۵ میلیارد تومان برا ی تکمیل و تجهیر کتابخانه مرکزی استان قم در نظر گرفته شده است و پیش بینی کرده ایم تا پیش از نوروز این کتابخانه افتتاح شود.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین تالار مرکزی دارای امکانات خوبی است که البته نیاز به ارتقای وضعیت دارد که از جمله می‌توان به ارتقای پلاتو تئاتر و هنرهایی مانند خوشنویسی و تئاتر اشاره کرد. چرا که قم در حوزه‌های خوشنویسی جایگاه کم نظیری دارد. خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای ایرانی اسلامی به شمار می رود که اگر در این شهر تقویت شود آثار هنرمندان شهیر این حوزه می تواند در جهان اسلام مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از سیاست‌های جدی ما در دولت سیزدهم این است که آثار هنری به ویژه در حوزه های خوشنویسی را در نمایشگاه ها و جشنواره های منطقه‌ای مشارکت بدهیم تا بتوانیم به اقتصاد این هنر کمک کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در قم در حوزه های فرهنگی و هنری بر روی موضوعات خوشنویسی و تئاتر خواهد بود و از مدیران استانی می‌خواهم این دو را به عنوان برنامه‌های اصلی کاری خود قرار دهند تا شاهد شکوفایی بیشتری در این حوزه در قم باشیم.

او همچنین در جریان بازدید از منطقه پردیسان قم بیان کرد: شهر جدید علاوه بر پروژه‌های نیمه‌تمام به پروژه‌های جدید هم نیاز دارد که حتما کلید خواهد خورد.

وی افزود: وزارت راه مکلف به اختصاص بودجه برای ساخت مسجد جامع پردیسان است. این مسجد و دیگر زیرساخت‌های فرهنگی در اسرع وقت با بودجه وزارت راه و شهرسازی حتما تکمیل خواهد شد. ان شا الله از این سفر خاطره خوبی برای مردم این شهر ثبت خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده رییس جمهور در شهر قنوات بخش مرکزی قم حضور یافت و با مردم به گفت‌وگو پرداخت، سخنرانی در مسجد صاحب الزمان(عج) این شهر بررسی مسائل و مشکلات منطقه در جریان بازدید میدانی از جمله برنامه‌های نماینده رییس جمهور در این شهر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر خود به بخش مرکزی قم تاکید کرد: تبدیل‌شدن بخش مرکزی به دو بخش و طرح گازرسانی به روستاهای بخش مرکزی و اصلاح روکش آسفالت محور قم – قنوات جزء مصوبات سفر رییس جمهور به قم خواهد بود.
وی همچنین توجه به طرح‌های رهاشده را اولویت اول برنامه‌های هیئت دولت در سفر به قم ذکر کرد، پیگیری مطالبات مردمی در خصوص کمبود فضای فرهنگی بخش مرکزی و شهر قنوات، بررسی کمبودهای بخش بهداشت و درمان، طرح‌های آب رسانی و گاز رسانی به روستاهای بخش مرکزی از دیگر برنامه‌های وی بود.

اسماعیلی همچنین از چاپخانه بزرگ قرآن کریم در شهر مقدس قم بازدید و سپس حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کرد.


سفر وزیر بهداشت به کهک

دکتر عین اللهی در بدو ورود به شهرستان کهک، به مقام شامخ شهدای این شهرستان ادای احترام کرد. بازدید از درمانگاه و دیدار با یک خانواده شهید، از برنامه های دیگر وی در شهرستان کهک است.
وزیر بهداشت همچنین ضمن دیدار با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، از بیمارستان شهید بهشتی و یکی از مراکز واکسیناسیون شهر قم بازدید و در نشست هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم حضور پیدا کرد.


وزیر بهداشت: پیشرفت های چشمگیری در واکسن سازی داشته ایم

دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از مرکز جامع خدمات سلامت شبانه روزی شهرستان کهک اظهار داشت: در بازدیدی که از مجموعه واکسن سازی برکت داشتیم، دستگاه های بسیار پیشرفته ای که شاید در بسیاری از کشورها وجود ندارد، در آن مجموعه با رعایت استانداردهای بین المللی، کار می کرد. واکسن های داخلی به ویژه برکت، یکی از کم عارضه ترین و بهترین واکسن های دنیا است. در برخی از واکسن ها، عوارض مشاهده شده اما واکسن های ایرانی، کمترین عارضه را داشته اند و نتیجه آن برای همگان قابل مشاهده است. الان خیلی از کشورها گرفتار موج جدید بیماری هستند اما در ایران با واکسیناسیون بسیار خوبی که انجام شد، وضعیت مناسبی وجود دارد.
او گفت: باتوجه به سفرهای استانی رئیس جمهور، افتخار داریم که در مناطق مختلف کشور حضور پیدا کنیم. خوشبختانه بیمارستان های بسیار مجهزی با رشته های تخصصی در قم وجود دارد و قم، درگاهی برای خیلی از مناطق کشور است و تردد و سفرهای زیادی در قم انجام می شود که احتمال تصادفات و بیماری ها افزایش می یابد. بنابراین قم برای ما، خیلی مهم است و کارهای خوبی هم در قم انجام شده و همه متخصص ها در قم، فعالیت دارند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: کهک به تازگی شهرستان شده و مشکلات و کمبودهای بهداشتی و درمانی در این منطقه وجود دارد که پیگیری می شود. در مناطق شهری و روستایی، وجود بهورزان نقطه قوت نظام سلامت است. بهورزان، نیروهای بسیار خوب و ارزشمندی هستند که نقش پزشک خانواده را ایفا می کنند و در شهرهای بزرگ، این مشکل وجود دارد که ممکن است مردم مراجعه نکنند اما بهورزان پیگیری زیادی برای افراد تحت پوشش خود به ویژه مادران باردار و کودکان دارند و امیدواریم چنین سیستمی در شهرهای بزرگ نیز اجرایی شود.


وضعیت پیشرفت طرح مترو قم با حضور وزیر کشور بررسی شد

همزمان با سفر رییس جمهور به قم، وضعیت پیشرفت طرح مترو قم روز پنجشنبه با حضور وزیر کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شفقنا، عملیات اجرایی ساخت خط A متروی شهر قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ‌ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شد، راه‌اندازی خط متروی قم به ۲ مرحله تقسیم‌بندی شده‌ است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران راه‌اندازی می‌شود.

هیات دولت روز پنجشنبه به قم سفر کرد،‌ در جریان این سفر موضوع هایی چون اشتغال، آب، مسکن و مسائل اجتماعی و شهری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزرای جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، همچنین انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس جمهور را در این سفر همراهی می کنند و قرار است در برنامه‌های مختلفی همچون بازدید از طرح های عمرانی حضور یابند.



ضرغامی: پروژه منوریل قم نباید متوقف بماند

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح پنجشنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۰ در ادامه سفر خود به استان قم از پروژه منوریل بازدید کرد.

او در این بازدید پروژه مونوریل قم را از پروژه‌های مهمی دانست که سال‌ها متوقف شده است.

مهندس ضرغامی با بیان اینکه تعیین تکلیف این پروژه برای دولت مهم است، ادامه داد: «این پروژه از سرمایه‌های ملی و حتی فرا ملی است و نباید اینگونه رها شود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌های این پروژه آماده است، افزود: «متوقف شدن چنین پروژه‌هایی برای کشور خوب نیست و یکی از بحث‌های جدی ما در سفر به قم جمع‌بندی نسبت به منوریل و روشن شدن وضعیت این پروژه است.»



معاون رییس‌جمهوری از یک شرکت دانش‌بنیان در قم بازدید کرد

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، امروز پنجشنبه در سفر به شهر مقدس قم از شرکت دانش‌بنیان ایستا وطن قم بازدید و با مسئولان آن گفت‌وگو کرد.

انسیه خزعلی همچنین در ادامه برنامه‌های خود با سیده زهره برقعی مدیر جامعه‌الزهرا(س) نیز دیدار و گفت وگو کرد.

شرکت در نشست بانوان استان قم از دیگر برنامه های معاون امور بانوان ریاست جمهوری است.


آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

رستم قاسمی روز پنجشنبه در جریان بازدید از پروژه احداث آزادراه کمربندی سردار شهید سلیمانی قم، در جمع خبرنگاران، افزود: در حوزه حمل‌ونقل احداث این آزادراه و راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۲ پروژه مهم استان قم به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: در حوزه راه، آزادراه قم-راهجرد هم کمربندی شهر قم و هم بخشی از کریدور اصلی بندر امام (ره) تا تهران و رشت است و بنابراین یکی از کریدورهای مهم آزادراهی کشور می‌باشد.

به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، سرمایه‌گذاری این پروژه به‌صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی انجام شده‌است.

قاسمی افزود: خوشبختانه پروژه فوق فعال شده و مشخصات بسیار خوبی نیز برای آن پیش‌بینی شده است؛ روسازی این آزادراه برخلاف بسیاری دیگر از آزادراه‌های کشور بتن است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که احداث این آزادراه تا پایان دولت سیزدهم به اتمام خواهد رسید، گفت: فاز اول این آزادراه از قم تا راهجرد ۷۵ کیلومتر طول دارد و در حال احداث است؛ برای فاز دوم نیز که از راهجرد تا اراک ادامه دارد، سرمایه‌گذار مشخص و عملیات احداث آغاز شده‌است.

وی افزود: در مورد راه‌آهن تهران- قم- اصفهان نیز امروز جلساتی خواهیم داشت که بتوانیم این پروژه را سرعت دهیم.

قاسمی صبح امروز پس از ورود به شهر قم با حضور در بهشت معصومه ، ضمن قرائت فاتحه و اهدای شاخه‌های گل به مزار شهدای مدافع حرم از چند تن از خانواده شهدا دلجویی کرد.

 

  • نویسنده : رقیه کدخدازاده