رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران با اشاره به توافقات انجام‌شده در سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه از ۴میلیارد دلار کنونی به حداقل ۱۰میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

ابراهیم رضایی از طریق ارتباط تصویری در فضای مجازی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه نفت یکی از توافقات سفر رئیس جمهور به روسیه است و قرار شد روس‌ها به ویژه شرکت‌های نفتی بزرگ در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین توسعه صادرات محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی، خرما، محصولات جالیزی، مرکبات و دیگر تولیدات به کشور روسیه مورد توجه قرار گرفت که بیشتر به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان است.

 

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: توافقاتی در جهت تبادل محصولات کشاورزی از جمله واردات محصولات مورد نیاز مانند گندم انجام شده و با توجه به اینکه ارتباط با اروپا باید از مسیر ایران عبور کند قرار شد کریدور شمال – جنوب تکمیل و راه‌اندازی شود.

 

وی گفت: کریدور شمال – جنوب از مسیر‌های مهم ترانزیت است و ایجاد خط ریلی، توسعه راه‌های زمینی و خط دریایی از توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به روسیه است.

 

به گفته رضایی، توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی مورد تأکید قرار دارد و بخشی از این زیرساخت‌ها توسط دولت از جمله ایجاد زیرساخت حمل و نقل و بخشی هم مانند راه‌اندازی کنسرسیوم و شرکت‌های بزرگ اقتصادی و کامیون‌های یخچالی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

 

وی عنوان کرد: رفع موانع در صادرات محصولات ایران به روسیه را از دیگر توافقات انجام شده است و قرار شد موانع گمرکی در تسریع صادرات کالا‌ها و محصولات ایرانی به روسیه برداشته شود.

 

رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران تاکید کرد: اگر از واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری روسیه حداقل ۱۰ درصد آن از ایران باشد تحول مهمی در حوزه اقتصاد ایجاد می‌شود.

 

وی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و نفت، تکمیل جاده‌های اصلی و روستایی، ساخت سد دهرود دشتستان، بررسی مشکلات آبرسانی و تکمیل سد‌ها و طرح‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر را مورد تأکید رئیس جمهور و وزیران یاد شده دانست.

 

رضایی گفت: رئیس جمهور قول دادند که دوباره به استان بوشهر سفر کنند و با حضور در پارس جنوبی موضوعاتی همچون مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در این منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: در گفتگو با رئیس جمهور در مورد مصوبات سفر به استان و لزوم تسریع در تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌ها تاکید کردیم که رئیس جمهور هم وعده پیگیری و تسریع در موضوع را داد.

 

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین راجع به احداث سد دهرود و جاده نمازگاه – ارم – بوشکان که در این سفر به مصوبات اضافه شده بود با رئیس جمهور صحبت کردم و مقرر شد که در دستور کار قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: توسعه صنایع نفت و گاز و صنایع پایین دستی نفت، بهبود وضعیت آب استان و به‌ویژه شهرستان دشتستان از طریق تکمیل سد‌ها و آب‌شیرین‌کن‌ها، تعیین تکلیف اسناد زمین‌های مردم در شهر‌های مختلف دشتستان، توسعه راه‌های روستایی، احقاق حقوق مردم استان در پارس جنوبی و پاسخ به مطالبات مردم جنوب استان و … از دیگر مواردی بود که با رئیس جمهور مطرح و خواستار پیگیری آن شدیم.

 

رضایی گفت: در حوزه صنایع پارس جنوبی تقریبا هیچ مدیر بومی نداریم و این موضوع را با رئیس جمهور در میان گذاشتیم و ایشان هم به وزیر نفت دستور پیگیری این موضوع را دادند.

 

وی می‌گوید: در نشست با وزیر نفت نیز راجع به استقلال نفت نرگسی از گچساران و پاسخگویی به شهرستان دشتستان صحبت کردیم و ایشان هم بر پیگیری موضوع تاکید کرد.