مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفتمان سازی رویکرد کلان ملی را هدف اصلی همایش بحران قره باغ در اردبیل عنوان کرد و گفت: نخبگان حوزوی و دانشگاهی آگاهی بخش مردم در مسائل منطقه اند.

جت‌الاسلام قاسم جعفرزاده صبح چهارشنبه در دومین نشست هماهنگی و برنامه ریزی همایش «بحران قره تهدیدها و فرصت‌های پیش روی ایران»، به رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر تبیین مجاهدانه اسلام ناب اشاره کرد و گفت: با تاسی از فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در هر منطقه‌ای که اسلام ناب دچار خطر، تشویش و آسیب باشد سازمان تبلیغات اسلامی موظف به ورد عالمانه در مسئله است.

وی گفت: در دفاع از اسلام و تبیین آموزه‌های آن، اگر سازمان تبلیغات اسلامی از ظرفیت کافی برخوردار نباشد، بایستی از ظرفیت دیگر نخبگان استان استفاده کند و به هر نحوی به وظیفه خود عامل باشد و آن عملی که برعهده دارد را به نحو احسن به سرانجام برساند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل هدف از این نشست را بررسی و جمع بندی مطالب نشست قبلی عنوان کرد و گفت: در نشست آتی با گروه دیگری از جامعه هدف، در خصوص نحوه برگزاری همایش بحران قره باغ، هم اندیشی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، اثر گذاری معنوی و فرهنگی بر مردم متدین و مذهبی خصوصاً شیعیان کشور آذربایجان را از اهداف مهم این همایش بیان کرد و گفت: این اثر گذاری مبنی بر حمایت مردم ایران اعم از نخبگان، علما و مراکز دینی ایران از مردم آذربایجان است این امور از طریق همایش‌ها و جلسات و نیز پیوست رسانه‌ای، تدوین و به گروه‌های مورد نظر ابلاغ می‌کنیم.

برجسته سازی بیانیه نمایندگان آذری زبان ایران محوریت برنامه همایش است

عضو شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: در اجرای این همایش پیام مردم ایران و مناطق آذری نشین که عمده تفکرشان در این برحه متوجه سرنوشت مردم کشور آذربایجان است به آنان بیان شود.

وی گفتمان سازی رویکرد کلان ملی در خصوص مناقشه قره باغ را از محورهای اصلی این همایش برشمرد و اظهار کرد: برجسته سازی بیانیه ۴ نماینده ولی فقیه شهرهای آذری زبان مبنی بر حمایت از مردم آذربایجان و اینکه قره باغ خاک اسلام است و نیز شفاف سازی و طرح دوباره فرمایشات و خطبه‌های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با رویکرد جدی، در همایش بحران قره باغ مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، با تاکید بر تداوم حمایت مردمی از مردم مظلوم آذربایجان، افزود: تداوم حمایت مردمی اعم از نخبگان، دانشگاهیان، اساتید و فعالان فرهنگی از مردم مظلوم آذربایجان و به‌ویژه آن افرادی که حتی مغضوب حاکمیت آذربایجان بوده و اعتراضی ه به حاکمیت نداشته و فقط در صدد آزادی خاک وطن خویش هستند، از دیگر محورهای همایش بحران قره باغ است که در طول برگزاری این همایش این امر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: گفتمان سازی رویکرد کلان ملی در مورد بحران قره باغ با فعالان مدنی ترک زبان، که واژه ترکیسم هم به آنها اطلاق نمی‌کنیم و کاملاً منطقی با آنان به گفتگو می‌پردازیم که امید است بر اثر برگزاری این همایش و گفتگو، به سمت منطق و واقعیت گرایش یابند.

وی جریان سازی فرهنگی در استان‌های آذری زبان در خصوص بحران قره باغ را دیگر محورهای همایش عنوان کرد و گفت: این جریان سازی در مورد مسائل جاری قره باغ و ارائه اطلاعات دقیق و تحلیل‌های علمی و رویکرد کامل جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود که در همایش بحران قره باغ بر تقویت این جریان سازی تلاش خواهد شد.

تبلیغات اسلامی مردمی‌ترین شبکه ارتباطی کشور است

حجت‌الاسلام جعفرزاده، سازمان تبلیغات اسلامی را مردمی‌ترین شبکه ارتباطی کشور عنوان کرد و گفت: این سازمان در کف جامعه در ارتباط بوده و با دارا بودن ظرفیت‌های عظیم فرهنگی اعم از مساجد، هیئت‌های مذهبی، مراکز و مؤسسات قرآنی، قشر وسیعی از جامعه از لحاظ فرهنگی و دینی هدایت و راهبری می‌کند، لذا برای آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در موارد مختلف باید از کانال تبلیغات اسلامی وارد شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به ضرورت تولید محتوای غنی در همایش، خاطر نشان کرد: ما بر این باور رسیده ایم که حتی مردم استان اردبیل نیز خصوص بحران قره باغ و نتایج و پیامدهای آن اطلاع دقیقی ندارند و لازم است از طریق این همایش و تولید محتوا به نخبگان، در ارتقا سطح معلومات عمومی مردم در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: محتوای تولیدی در اختیار علما روحانیون، اساتید دانشگاه، معلمان مدارس و تشکل‌های مردم نهاد قرار خواهد گرفت تا از طریق آنها به بدنه عمومی جامعه و کانال‌های فضای مجازی بارگذاری می‌شود.

۴ شهرستان بزرگ استان اردبیل مناطق هدف برای برگزاری همایش

حجت‌الاسلام جعفرزاده، تدوین برنامه کنگره علمی و فرهنگی در ۴ شهرستان استان را از اقدامات انجام شده در خصوص همایش بیان کرد و گفت: شهرستان‌های اردبیل، پارس آباد، مشگین شهر و خلخال میزبان برگزاری کنگره علمی و فرهنگی همایش بحران قره باغ فرصت‌های و تهدیدهای پیش روی ایران با سطح عملی و محتوایی یکسان هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، به دعوت از اساتید ملی و بین المللی در این همایش اشاره کرد و گفت: باهدف ارتقای سطح اثرگذاری همایش و نیز بهره مندی از علم و تخصص اساتید طراز اول کشوری و بین المللی، تمهیدات لازم برای حضور این اساتید در همایش اندیشیده شده است.

وی انتشار ویژه نامه همایش و تحریر مقالات علمی را از ضروریات اصلی در اثر بخشی به همایش برشمرد و بیان کرد: تولید محتوا از جمله ویژه نامه همایش که تلاش داریم مقالات علمی از تحلیل‌های مختلف تهیه کرده و در ویژه نامه چاپ کنیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده بر تولید محتوای فضای مجازی در این همایش تاکید کرد و گفت: ما بنا داریم محتوایی برای فضای مجازی در قالب کلیپ، موشن گرافی و نیز بروشورهایی با مضامین مباحث مطرح شده در همایش تهیه در اختیار عموم قرار دهیم تا جریان سازی وسیعی در این خصوص صورت گیرد.

پیوست رسانه‌ای نتیجه مطلوبی از برنامه‌های فرهنگی ارائه می‌دهد

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، ایجاد پیوست رسانه‌ای قوی در سطح منطقه آذربایجان و ایران را از دیگر اقدامات مدنظر در همایش بحران قره باغ عنوان کرد و گفت: در هر برنامه و رویدادی اگر از بستر رسانه و فضای مجازی و نیز پیوست این ابزار اطلاع‌رسانی استفاده نشود، نتیجه کامل عاید نخواهد شد، لذا در خصوص تبلیغ در فضای مجازی در حوزه منطقه قفقاز و آسیای میانه و سایر بخش‌های مرتبط که زیر ساخت آن آماده است، اقدام کامل انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به بحث اطلاق واژه شهید به جان باختگان آذربایجانی در مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: برخی فعالیت‌ها در کنار همایش انجام می‌شود که گاهی حاشیه‌ها قوی‌تر از متن برنامه خواهد بود از جمله تکریم از شهدای پاک آذربایجان که در این بحران شهید شدند و ما در این خصوص از قم، تهران و دفتر مقام معظم رهبری در مورد جان باختگان آذربایجان استفتاء لازم را دریافت خواهیم کرد که آیا واژه شهید برای آنان به‌کار خواهد رفت یا نه، که در این امر از طریق ریاست سازمان تبلیغات اسلامی پیگیر خواهیم بود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با اشاره به سالگرد شهید سردار شهید قاسم سلیمانی، افزود: همراهی با مدافعان خاک وطن در کشور آذربایجان و تکریم رشادت‌های آنان با ارائه پیشنهادات فرهنگی فاخر از سوی ایران، بسیار حائز اهمیت بوده و بایستی با محتوا بخشی غنی مورد توجه قرار گیرد.

  • منبع خبر : مهر