کارشناسان فوتبال یزد معتقدند این رشته ورزشی در استان طی سالیان گذشته با ناکامی های متعددی روبرو شده و نتوانسته انتظارات فوتبال دوستان یزدی را برآورده کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا،جایگاه فعلی فوتبال یزد برای استانی معدنی و صنعتی با وجود علاقه‌مندان بیشمار و زیرساخت‌های نسبتا خوب به هیچ وجه مناسب و قابل قبول نیست و هم‌اکنون فوتبال استان هیچ جایگاه مناسبی در سطح اول فوتبال کشور ندارد.

یکی از ورزشی نویسان پیشکسوت فوتبال یزد در این میزگرد گفت: برای ارتقای فوتبال استان باید علاوه بر شایسته سالاری از افراد مجرب به این رشته و دلسوزان استان استفاده شود.

علی محمد قادریان افزود: تا زمانی که در فوتبال شایسته سالاری حاکم نشود و از وجود افراد متخصص و آشنا به شرایط روز استفاده نشود نباید به دنبال معجزه بود.

وی اظهار کرد: فوتبال یزد برای حضور قوی در سطح بالای کشور به برنامه‌ریزی  علمی و عملی با حمایت و همکاری مسئولان ارشد ورزشی و اجرایی نیاز مبرم دارد.

کارشناس فوتبال یزد بیان کرد: تا در استان از وجود باشگاه‌های قوی و ریشه‌دار با ساختار مشخص و منسجم محروم باشیم قطعا نمی‌توان به جایگاه حقیقی رسید.

قادریان گفت: پشتوانه‌سازی در فوتبال در قالب باشگاه‌های واقعی از دیگر مواردی است که جای آن به شدت در استان احساس می‌شود و باید با عزم جزم برای تحقق آن اقدام کرد.

وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر اعتبارات زیادی صرف تیم‌های فوتبال یزد برای صعود به لیگ‌های برتر کشور شده که به رغم هزینه‌های زیاد هنور درجا می‌زنیم.

این کارشناس اظهار کرد: فوتبال یزد در یک کلام برای موفقیت در عمل به تحول اساسی در تمامی بخش‌ها نیاز مبرم دارد و تا این موضوع محقق نشود به جایی نخواهیم رسید.


یک مربی فوتبال یزد گفت: برای اینکه این رشته در استان با ظرفیت‌های خوبی که دارد به جایگاه اصلی خود برسد به یک کار تشکیلاتی قوی و فراگیر نیاز است.

محمود امیری افزود: اینکه هر سال برای رسیدن تیم‌های فوتبال یزد به سطح بالای کشور هزینه‌های زیادی صرف و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود جای سوال و تامل دارد.

وی اظهار کرد: برای موفقیت فوتبال یزد باید دست افراد سودجو و دلالان که از برخی جاهای دیگر حضور و اقدام می‌کنند باید برای همیشه در استان قطع و نظارت‌ها بیشتر شود.

این مربی با سابقه فوتبال استان اظهار کرد: استفاده از نیروهای بومی در راس این رشته نیز به عنوان مربی و هم بازیکن در کنار ایجاد باشگاه‌های قوی و توجه به پایه به پیگیری نیاز دارد.

امیری اظهار کرد: وضعیت فوتبال یزد به گونه‌ای است که هیچ انگیزه‌ای برای بازیکنان پایه و تیم‌های امید فراهم نیست و این در آینده موجب تضعیف تیم‌ها در لیگ‌های کشور می‌شود.

 

همچنین استاد دانشگاه گفت: برای ایجاد تحول در فوتبال استان  باید از اهل فن در کنار تعهد و داشتن سابقه استفاده شود که تحقق آن شکوفایی و موفقیت این رشته را به همراه دارد.

هادی عدالتخواه افزود: برای اینکه فوتبال یزد به جایگا واقعی خود در کشور برسد باید برای یک بار هم شده مسئولان به توصیه‌های متخصصان این رشته گوش دهند.

وی اظهار کرد: یزد در فوتبال بارها اثبات کرده که دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و افراد متخصص زیادی هم دارد که تا از وجود آنها در عمل استفاده نشود به جایی نمی‌رسیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: باید از سرمایه‌های ورزش یزد به خصوص فوتبال در جای خود استفاده شود و تقویت باشگاه‌ها و بهره‌گیری از نیروهای توانمند بومی در اولویت باشد.

 

 

همچنین رییس هیات فوتبال یزد گفت: برای توسعه فوتبال به صورت علمی و عملی و ارتقای جایگاه آن در کشور به یک اتاق فکر قوی با حضور کارشناسان و مسئولان نیاز است.

صادق شاکری افزود: باید برای تشکیل و تقویت باشگاه‌ها قوی در استان یک اقدام عملی صورت گیرد و تا این موضوع با ساختار مشخص تعریف و تقویت نشود نمی‌توان به دنبال معجزه بود.

وی بیان کرد: مسئولان ارشد ورزشی و اجرایی باید با همفکری و همکاری متخصصان و پیشکسوتان با همراهی رسانه‌های گروهی برای کمک به فوتبال اقدام کنند.

این مسئول به ظرفیت‌های صنعتی و معدنی فراوان یزد اشاره کرد و گفت: باید همه آنها طبق مقررات به مسئولیت خطیر اجتماعی خود عمل کنند و همراهی مسئولان در کنار جامعه هدف برای ارتقای این رشته و حضور یزد در سطح  بالای فوتبال کشور ضروری است .

سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغال در استان یزد وجود دارد و این استان در حالی که ۱.۱ درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را دارد.

یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور شناخته می‌شود که در تولید محصولات کاشی و سرامیک رتبه نخست، محصولات نساجی ایران با ۲۵ درصد تولید جایگاه دوم و تولید فولاد در جایگاه سوم قرار دارد.

هم اکنون در استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۶۲ هزار ورزشکار در ۴۷ هیات ورزشی در استان بیمه ورزشی دارند و ۶۰۰ باشگاه فعال در این استان وجود دارد.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان