معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشاورزان این استان کنجد را به روش "کشت مستقیم" بکارندتا علاوه بر حفاظت خاک عملکرد محصول ارزیابی شود.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ کبری توکلی اینکه کشت مستقیم از جمله شیوه‌های نوین کشت محصولات زراعی است که سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کشاورزان می‌شود، اظهار کرد: این روش کشت به‌صورت “بی خاک‌ورزی” یا “کم خاک‌ورزی”  نوعی کشاورزی حفاظتی است. در این روش میزان دست‌کاری در خاک به حداقل می‌رسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

وی اضافه کرد: کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد مغذی وآلی خاک، کاهش نیاز به سرمایه گذاری برای تهیه ماشین آلات، کاهش زمان لازم برای آماده سازی زمین و حفظ رطوبت خاک از جمله مزایای مهم کشت مستقیم هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: دستگاه‌های کشت مستقیم از نوع خطی و ردیفی هستند که برای کاشت گندم، جو، کلزا و کنجدوحتی سیاهدانه از نوع خطی استفاده می‌شود.

توکلی ادامه داد: در این شیوه از کشت بوسیله استفاده از تجهیزات مدرن کشاورزی، بقایای گیاهان در خاک باقی مانده و بذور مورد نظر در اراضی شخم نخورده یا شخم با چیزل به‌صورت محدود کاشته می‌شوند و به این ترتیب حفاظت از خاک‌های کشاورزی در بهترین شرایط محقق می‌شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در سال جاری برنامه کشت کنجد به‌طور مستقیم را به کشاورزان استان بوشهر توصیه خواهیم کرد تا علاوه بر حفاظت خاک عملکرد محصول را ارزیابی شود.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی