رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: تنها ۲ درصد از منابع آبی استان در ۸ دشت آزاد قرار دارد و ۹۸ درصد از منابع آبی اصفهان در دشت‌های ممنوعه است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مینا بگی گفت: از مجموع ۲۱ هزار و ۷۸۱ حلقه چاه آب غیرمجاز در استان اصفهان، ۱۰ هزار و ۲۴۷ حلقه چاه غیرفعال و متروکه است و ۱۱ هزار و ۵۵۲ حلقه چاه کمتر از یک لیتر بر ثانیه آبدهی دارند.

او با بیان اینکه ۷۵ درصد از چاه‌های غیرمجاز استان کمتر از ۲۰ متر عمق دارند، افزود: برداشت سالیانه از چاه‌های غیرمجاز استان به طور متوسط نزدیک به ۴۳۰ میلیون مترمکعب بوده، اما با توجه به شرایط خشکسالی این برداشت‌ها به مراتب کمتر شده، زیرا در واقع آبی در آبخوان برای بهره برداری باقی نمانده است.

بگی با اشاره به وجود ۴۱ هزار و ۲۶۷ حلقه چاه مجاز در استان، گفت: مجوز تخلیه سالانه این تعداد چاه ۳ هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، اما با توجه به شرایط خشکسالی هم اکنون ۱۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال توسط این چاه‌ها در استان برداشت می‌شود.

چاه‌های حریمی حوضه زاینده‌رود آبدهی لازم را ندارند

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه از این تعداد چاه مجاز، ۴ هزار و ۴۵۲ حلقه چاه حریمی در حوضه زاینده‌رود است، بیان کرد: مجوز برداشت این تعداد چاه حریمی ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال صادر شده، اما این‌ها نصف این میزان یعنی حدود ۸۰ میلیون مترمکعب در سال برداشت می‌کنند، زیرا در این سال‌ها رودخانه جاری نبوده که چاه‌های حریمی آبدهی داشته باشند.

او با اشاره به وجود ۴ هزار و ۳۵۹ حلقه چاه حریمی غیرمجاز در حوضه زاینده‌رود بیان کرد: از این تعداد چاه غیرمجاز در حریم رودخانه ۱۴۰۰ حلقه غیرفعال و متروکه است.

بگی با بیان اینکه چاه‌های حریمی به شدت به جریان رودخانه وابسته‌اند، گفت: این چاه‌ها اگر عمق کمی داشته باشند صددرصد به رودخانه وابستگی دارند و وقتی جریان آب رودخانه برقرار است، تغذیه می‌شوند، اما در سال‌های اخیر که رودخانه‌ای وجود نداشته و جریان دائمی نبوده است عمق بسیاری از چاه‌های حریمی افزایش یافته است و از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: سفره‌های آب زیرزمینی در سال‌های متمادی به واسطه جریان رودخانه تغذیه می‌شده، اما در سال‌های اخیر به دلیل نبود جریان زاینده‌رود بهره برداری از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز افزایش یافته و آبخوان خالی شده است.

اُفت ۳۹ سانتی‌متر آب‌های زیرزمینی در سال در اصفهان

او با تأکید بر اینکه اصفهان هم‌اکنون اُفت شدید منابع آب زیرزمینی را دارد و کسری مخزن منابع آب زیرزمینی در این استان حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب است، گفت: افت سطح آب زیرزمینی در متوسط دراز مدت ۳۹ سانتی‌متر در سال بوده است.

بگی با بیان اینکه در این استان ۳۵ محدوده مطالعاتی دشت وجود دارد، افزود: از این تعداد، ۸ دشت آزاد است و ۲۷ دشت به دلیل برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که تنها ۲ درصد از منابع آبی استان در ۸ دشت آزاد قرار دارد و ۹۸ درصد از منابع آبی اصفهان در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

او با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به منظور جلوگیری از بگی عنوان کرد: پایلوت پروژه مطالعاتی بازار آب در دشت‌های اصفهان و کاشان نیز انجام شده، اما اکنون اوضاع منابع آب زیرزمینی بحرانی‌تر از این است که تنها مطالعه کنیم و باید اقدامات عملی و اجرایی شود.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد: هم اکنون برای جلوگیری از تخلفات برداشت آب حدود ۴۴ گروه گشت و بازرسی در سطح استان فعال است و برای عملکرد بهتر نیازمند افزایش گروه‌های گشت و بازرسی آب هستیم.

رداشت‌های بی رویه، اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ با اجرای این طرح تا پایان ۱۴۰۰، ۷ هزار و ۹۹۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پر و مسلوب المنفعه شده که به صرفه‌جویی در برداشت ۲۲۵ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی کمک کرده است.

بگی با بیان اینکه سال گذشته با سرعت گرفتن اجرای این طرح در زمینه بستن چاه‌های غیرمجاز، ۸۰۳ حلقه چاه پر شد، بیان کرد: تمرکز ما تنها بر چاه‌های غیرمجاز نیست، زیرا در سال‌های گذشته بر اثر خشکسالی حجم آبی که از این‌ها برداشت شده به شدت کاهش یافته است، از این رو ملزم به کنترل برداشت‌ها از چاه‌های مجاز هستیم.

دشت مهیار جنوبی پایلوت کشوری اجرای پروژه تشکل‌های آبران

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰، ۳ هزار و ۴۵۹ کنتور حجمی هوشمند الکترو مغناطیس بر چاه‌های مجاز استان نصب شده است، خاطرنشان کرد: با وجود این عزمی برای افزایش نصب کنتور‌های هوشمند لازم است تا بتوانیم برداشت چاه‌های مجاز را کنترل کنیم.

او، تشکل آب بران را یکی دیگر از پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: برای حفظ منابع آب چاره‌ای جز سهیم کردن و مشارکت ذی نفعان در بخشی از مدیریت منابع آب نیست؛ از این رو دشت مهیار جنوبی پایلوت کشوری اجرای پروژه تشکل‌های آبران شده است.

بگی عنوان کرد: پایلوت پروژه مطالعاتی بازار آب در دشت‌های اصفهان و کاشان نیز انجام شده، اما اکنون اوضاع منابع آب زیرزمینی بحرانی‌تر از این است که تنها مطالعه کنیم و باید اقدامات عملی و اجرایی شود.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد: هم اکنون برای جلوگیری از تخلفات برداشت آب حدود ۴۴ گروه گشت و بازرسی در سطح استان فعال است و برای عملکرد بهتر نیازمند افزایش گروه‌های گشت و بازرسی آب هستیم.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی