به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا یزد، “هادی غفاری” بازرس عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در این باره می گوید: زمانی که وقوع یک حریق یا حادثه به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی اعلام می شود، اپراتور با توجه به موقعیت محل حادثه، آتش نشانان نزدیکترین ایستگاه را به محل حادثه اعزام می کند و بعد از آن ایستگاه های معین به موقعیت را به عنوان تیم های پشتیبان نیز اعزام می کند.
غفاری ادامه می دهد: پس از رسیدن آتش نشانان اولین ایستگاه به محل حادثه که در اکثر اوقات دو دستگاه خودوروی سنگین به همراه چهار یا پنج آتش نشان است، پس از رسیدن به محل تمامی حوادث، بررسی محل حادثه، چگونگی ورود به کانون آتش، قطعی گاز و برق و پرس و جو از مالکین جهت جویا شدن از محبوسی احتمالی فردی در آتش از اقدامات اولیه پرسنل آتش نشانی است.
غفاری خاطرنشان می کند: متاسفانه آحاد مردم از این اقدامات اولیه، اطلاعی کافی ندارند و بر این باورند که آتش نشانان پس از رسیدن بلافاصله باید به قلب حادثه نفوذ پیدا کنند که همین امر در برخی حوادث همچون حادثه اخیر باعث عصبانیت مردم و گاها این عصبانیت با پرتاب سنگ و استفاده از الفاظ نامناسب خطاب به آتش نشان همراه است.
بازرس عملیات سازمان آتش نشانی یزد در خصوص حادثه مذکور و پرتاب سنگ به سمت آتش نشانان، می گوید: پس از رسیدن همکاران از ایستگاه شماره دو به عنوان نزدیکترین ایستگاه به محل حادثه که در بلوار شهید دشتی واقع است، با مردم عصبانی مواجه شدند که خطاب به آتش نشانان از الفاظ رکیک استفاده و همچنین اقدام به پرتاب به اصطلاح پاره آجر و تیکه های سنگ یا شاید با هدف شکستن شیشه های ساختمان گرقتار شده در آتش به منظور خروج دود و خروج احتمالی فردی که در آتش گرفتار یا اعتراض به آتش نشانان کردند که این اقدام در هر صورت، کاری ناجوانمردانه و غیر خداپسندانه است چرا که در روند اجرای عملیات نیز تداخل و وقفه به وجود می آید.
غفاری در پایان ضمن توصیه به مردم که در زمان وقوع هرگونه حادثه ضمن فاصله گرفتن از محل حادثه با توجه به وقوع خطرات احتمالی در حین انجام عملیات، اظهار کرد: همشهریان عزیز خونسردی خود را حفظ کرده و با تجمع نکردن در نزدیکی محل حادثه، کار عملیات را برای نیروهای امدادی با تداخل روبرو نکنند.
- نویسنده : نرگس انگیزه
Saturday, 23 November , 2024