به گزارش آماج خبر، پیشبرد اهداف برای به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان در دستور کار مشترک میراث‌فرهنگی و شهرداری قرار دارد.

 محسن معصوم علیزاده، سه شنبه ۲۲ فروردین‌ماه در بازدید مشترک با شهردار همدان از حریم هگمتانه بر حذف زوائد و الحاقات اضافی در مسیر ثبت جهانی تاکید کرد و گفت: همراهی شهرداری همدان با میراث‌فرهنگی توانسته است بخش اعظمی از موارد مهم را در بازنگری مسیرهای تعریف شده پرونده ثبت جهانی همدان در مسیر رسیدگی‌های جدی از سوی مدیریت شهری قرار دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: مدت زمان کمی تا سفر ارزیابان یونسکو به همدان باقیمانده است؛ در صددیم موانع احتمالی را از این پرونده حذف کنیم و به‌ این منظور بارها مسیر تعریف شده را با حمایت و تاکید مدیریت ارشد استان بازنگری کرده ‌ایم.

او به اهمیت زمان بازدید ارزیابان از مسیری که برای ثبت جهانی همدان تعیین شده اشاره نمود و تصریح کرد: در حال حاضر در کنار شورای سیاست‌گذاری ثبت جهانی استان همدان، کمیته اجرایی مصوبات و تصمیمات این شورا هم تشکیل و بر اجرا مصوبات اهتمام جدی می‌شود.

معصوم علیزاده موارد مشترک بین شهرداری و این اداره‌کل را شامل سامان‌دهی سیمای بصری مسیرهای پرونده ثبت جهانی همدان، کاروانسراهای قرار گرفته در محدوده بازار به ویژه کاروانسرای حسین‌خانی و جلدی‌، حذف سواره از محدوده هگمتانه، کفسازی و جداره‌سازی‌ها کوچه‌ها و مسیرهای اطراف در حریم هگمتانه عنوان کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان پس از قدردانی از همراهی شهرداری همدان در اجرای پروژه‌های مشترک با هدف به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان، از شهردار همدان درخواست الحاق کوچه بین هگمتانه و املاک مردم را مطرح و گفت: این معبر کم عرض محل اتصال هیچ معبری نیست و مساحت کمی را به خود اختصاص و موجب شکل گرفتن یک سیمای مخدوش در این مسیر شده است.

معصوم علیزاده با تأکید بر حل‌وفصل موانع پرونده ثبت جهانی گفت: بر اساس شواهد موجود این کوچه حائل بین هگمتانه و منازل مسکونی می‌تواند در ارزیابی، ارزیابان یونسکو یک امتیاز منفی برای ثبت جهانی به‌حساب آید.

او بر اهمیت کف‌سازی و جداره‌سازی مسیر پرونده «ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» تأکید کرد و گفت: مدیریت سیمای بصری شهر به‌ویژه مناطق مشخص شده برای ارزیابی یونسکو می‌تواند تأثیر مستقیمی در چگونگی پیشبرد نتیجه بررسی ارزیابان که در ماه‌های آتی به همدان سفر خواهند کرد داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در این بازدید با بیان اینکه پروژه ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان شامل سایت تاریخی هگمتانه مجموعه بازار و هسته مرکزی تاریخی همدان را شامل می‌شود، بیان کرد: پرونده ثبت جهانی همدان آبروی ایران است و به سرانجام رسیدن آن پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را در حوزه میراث‌فرهنگی گردشگری در آینده منتفع خواهد کرد.

معصوم علیزاده به اهمیت حل‌وفصل مواردی که ممکن است از سوی ارزیابان یونسکو در مسیر پرونده ثبت جهانی مورد پرسش قرار گیرد، خبر داد و اظهار کرد: موانع ثبت جهانی تا قبل از شهریورماه سال‌جاری باید حل‌وفصل شود و این مهم با هم پیمانی بین میراث فرهنگ و شهردار همدان که همواره پای‌کار است شدنی است.

او گفت: ثبت جهانی هگمتانه به همدان و مجموعه تاریخی استان هویت می‌دهد و به‌طور قطع بر عرصه‌های اقتصادی فرهنگی و گردشگری استان تأثیر مطلوب خواهد گذاشت.

  • نویسنده : هستی ابراهیمی