دانشجویان، کارمندان و دانش آموزان خوزستانی امروز صبح در حالی به محل تحصیل و کار خود رسیدند که اعلام شد تعطیل است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان صبحگاه امروز در حالی اعلام تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی و ادارات استان را اعلام کرد که اکثر افراد در محل کار یا تحصیل خود حاضر شده بودند.

دیشب حوالی ساعت ۲۳ تارنمای رسمی استانداری خوزستان اعلام کرد با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار در استان تمامی مقاطع پیش دبستانی و دبستانی نوبت صبح تعطیل و سایر مقاطع تحصیلی و آموزشی و ادارات با ۲ ساعت تاخیر در محل کار خود حاضر می‌شوند.

در این اطلاعیه شب هنگام افزوده شده بود که در صورت تداوم پدیده گرد و غبار «تصمیمات لازم اتخاذ» و نتیجه اطلاع رسانی می‌شود.

استانداری خوزستان امروز صبح ساعت ۸ و نیم اعلام کرد که تمامی مقاطع تحصیلی و آموزشی و ادارات به دلیل «پیش بینی افزایش غلظت در مناطق شمالی طی ساعات آینده و بررسی آخرین وضعیت جوی، میزان غلظت و مناطق تحت تاثیر گرد و خاک» تعطیل هستند.

البته این اطلاعیه زمانی صادر شد که بسیاری از دانشجویان، دانش آموزان و کارمندان در محل کار و تحصیل خود حاضر شده و مجبور شدند به خانه بازگردند.

تعداد زیاد خودرو‌های تک سر نشین، ضعیف بودن حمل و نقل عمومی و روند کند اجرای طرح‌های عظیم پل سازی در خوزستان نیز به قوز بالا قوزی تبدیل و تردد را در این شرایط دشوار‌تر کرد.

بخش‌های وسیعی از خیابان‌های اهواز که پیش از این نیز حین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زیر بار ترافیک سنگین می‌رفتند، امروز با ترافیکی به مراتب سنگین‌تر از قبل مواجه شدند.

این نخستین بار نیست که کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان تعطیلی‌ها را دیر هنگام اعلام می‌کند و پیش‌تر نیز در شرایط مشابه رخ داده است.

همین مسئله موجب انتقاد شهروندان شده که حالا می‌پرسند چرا تصمیمات مهم به کندی اتخاذ می‌شوند در حالی که در سایر استان‌ها اعلام تعطیلی قبل‌تر صادر شد.

گرد و خاکی که اکنون خوزستان را فرا گرفته، در سایر استان‌های کشور نیز رخ داده و افزون بر آن بخش‌های بزرگی از کشور عراق و سوریه را دچار مشکل ساخته.

یکی از دلایل این مسئله انجام ندادن اقدامات مهم در حوزه بیابان زدایی در کشور عراق و همچنین سد سازی‌های بزرگ ترکیه در بالا دست رودخانه‌های دجله و فرات است.

دولت ترکیه هم اکنون در حال بهره برداری از طرح «گاپ» است که ۷۰ درصد آب دجله و فرات را مسدود می‌کند.

کارشناسان و فعالان محیط زیست پیش از این هشدار‌های متعددی در خصوص اجرای این طرح و خطرات زیست محیطی آن برای کشور‌های سوریه، عراق، ایران و حتی ترکیه داده بودند.

با توجه به وقوع متعدد این پدیده در زمستان و حالا بهار، به نظر می‌رسد شرایط در تابستان بدتر هم خواهد شد، حالا باید دید آیا دولت مردان ایرانی حاضرند ترکیه را در قبال این آلودگی‌های زیست محیطی در خاورمیانه پاسخگو کنند یا خیر؟

  • نویسنده : نرگس راستگو