مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: نیاز است مساجد بیمه باشند تا از آسیب‌های احتمالی حفظ شوند و امیدواریم تا پایان سال تمام مساجد در این طرح شرکت کنند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس؛از اصفهان، حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده، مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته جهانی مسجد اظهار داشت: امام(ره) بیان کردند انقلاب ما از مساجد آغاز شد و نیاز است در مساجد تداوم پیدا کند، مسجد همه چیز ما است و لازم است تمام امور رشد دهنده در آن اجرایی شود.

 

وی افزود: مسجد در اسلام به حدی ارزش دارد که پیامبر(ص) فرمودند دو رکعت نماز در مسجد قبا به منزله چند حج عمره است و شاهد بودیم که اولین اقدام پیامبر(ص) پس از ورود به مدینه ساخت مسجد بود.

 

مسجد محدود به نماز نمی‌شود

کوچک‌زاده عنوان کرد: اسلام بدون مسجد پیشرفتی ندارد زیرا در مسجد مهم‌ترین فریضه دینی یعنی نماز اقامه می‌شود اما مسجد محدود به نماز نمی‌شود و در کنار آن امور عام‌المنفعه نیز انجام می‌شود.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان  یادآور شد: مسجد مربوط به قشری خاص نیست بلکه برای تمام اقشار، از کودک تا پیر، زن و مرد و محل رشد و شکوفایی تمام این افراد است.

 

وی با بیان اینکه یکی از ارکان مساجد پایگاه‌های بسیج هستند، اظهار داشت: هر مسجدی که جوانان بیش‌تری در آن حضور داشته باشند، نمره بالاتری دارد.

کوچک‌زاده پیرامون طرح مساجد دوست‌دار خانواده گفت: بانوان خانه‌دار پیش از ظهر فرصتی آزاد دارند، در همین راستا برای آن‌ها در مساجد کلاس‌هایی از جمله همسرداری، خانه‌داری و تربیت کودک پیش‌بینی شده است همچنین در کنار کلاس‌ها مهدکودک هم تشکیل می‌شود تا مادران نگرانی برای فرزندان‌شان نداشته باشند.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با تأکید بر اینکه به بانوان امید زیادی داریم، بیان داشت: اگر مادران آموزش‌های لازم را ببینند، بهترین فرزندان را تربیت می‌کنند و در ادامه فرزندان‌شان نیز به‌دنبال حضور در مساجد خواهند بود.

 

قول شهرداری به منظور ارائه زمین رایگان برای ساخت مسجد

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) پیرامون اهمیت حضور در مسجد خاطرنشان کرد: لازم است نقاط و محلاتی که در آن مسجد نیست، با کمک مردم شناسایی شود تا با مساعدت شهرداری، شورای شهر و مردم در آن محل مسجد ساخته شود و در این راستا شهرداری قول ارائه زمین رایگان را داده است.

 

کوچک‌زاده با یادآوری اینکه تخمین زده می‌شود برای هر ۲ تا ۳ هزار نفر به یک مسجد نیاز داریم، اظهار داشت: در شهر اصفهان حدود هزار و ۲٠٠ و در استان حدود ۵ هزار مسجد داریم البته درب تمام مساجد باز نیست چرا که برخی از آن‌ها نیاز به تعمیراتی دارند.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان  تأکید کرد: مسجدی تراز انقلاب است که در سه وقت نماز جماعت داشته باشد، جوانان در آن حضور داشته باشند و در کنار نماز برنامه‌های مختلف دینی، فرهنگی و آموزشی برگزار کند.

 

وی توضیح داد: نیاز است هیأت امنای مسجد اذان را به موقع و با صدای متعادل و خوب پخش کنند و قبل و بعد اذان نیز چیزی پخش نشود یعنی دیگر برنامه‌ها از بلندگوهای داخل مسجد پخش شود تا همسایگان اذیت نشوند و احساس آرامش کنند.

 

با بستن درب مسجد بلافاصله بعد از نماز مخالف هستیم

کوچک‌زاده گفت: به‌صورت هفتگی برای هیأت امنا و ائمه جماعت مساجد، جلساتی برگزار می‌کنیم زیرا نیاز به فرهنگ‌سازی داریم؛ همچنین در حال درجه‌بندی مساجد هستیم و از کارگزارانی که تلاش زیادی داشتند قدردانی خواهیم کرد.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با تأکید بر اینکه با بستن درب مسجد بلافاصله بعد از نماز مخالف هستیم، مطرح کرد: یکی از وظایف ائمه جماعت این است که در مساجد دفترکار داشته باشند؛ البته نیاز است اقداماتی برای مسائل مادی ائمه جماعت نیز صورت بگیرد.

 

وی با تأکید بر اینکه نقش خادم کم‌تر از امام جماعت نیست، اعلام کرد: برخی از مساجد خادم ندارند و تلاش داریم در این زمینه کسب اعتبار انجام دهیم و افرادی را با حقوق اداره کار برای این کار جذب کنیم البته شرط این مورد متأهل بودن است و به آن‌ها محل اسکان نیز داده می‌شود.

 

کوچک‌زاده با تاکید بر اهمیت بیمه مساجد گفت: نیاز است مساجد بیمه باشند تا از آسیب‌های احتمالی حفظ شوند و امیدواریم با سرعتی که در حال انجام است، تا پایان سال تمام مساجد در این طرح شرکت کنند.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان اظهار داشت: تلاش بر این است از پیرغلامان مساجد و ائمه جماعت پیشکسوت تجلیل به عمل آوریم همچنین تلاش داریم کنار امام جماعت با تجربه، طلبه جوانی حضور داشته باشد تا هم کار را یاد بگیرد و هم خلأ حضور ائمه جماعت را پر کند.

 

  • نویسنده : نگین کریمی