سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس گفت: برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، دوبرنامه در پیش رو داریم که یکی تولید زودهنگام است که مقدمات کار انجام شده و کار‌های اجرایی در دستور کار است.

به گزارش آماج خبر؛ اسماعیل امیری افزود: یکی از ظرفیت‌های خالی موجود در سکو‌های پارس جنوبی برای انتقال به موقعیت فاز ۱۱ B در آینده نزدیک استفاده خواهد شد و تولید زودهنگام از این فاز آغاز می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه کار‌های مقدماتی برای حفر چاه‌ها در فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده است، گفت: در برنامه تولید زودهنگام از ۴ چاه استفاده خواهیم کرد.

 

امیری، توسعه دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، تکمیل ردیف‌های باقیمانده فاز ۱۴، طرح توسعه میدان‌های کیش، بلال و فرزاد، تکمیل پایانه جاسک و بندر سیراف را از مهم‌ترین طرح‌های در دست انجام توسط شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد.

 

وی افزود: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها از چند ۱۰ میلیون دلار تا ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

 

اسماعیل امیری با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها به ظرفیت تولید گاز غنی کشور اضافه می‌شود، گفت: اجرای این طرح‌ها، از ۱۴ میلیون متر مکعب تا ۵۶ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت فرآورش و یا تولید گاز غنی اضافه می‌کند.

 

وی به موضوع احتمال افت فشار گاز در میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌های آینده اشاره کرد و افزود: در این زمینه دو برنامه را هم‌زمان در دستور کار داریم که اولین برنامه حفر چاه‌های جدید برای تولید بیشتر و جبران کاهش فشار گاز است و در مرحله دوم، بحث طرح‌های فشار افزایی را در دریا و خشکی پیش می‌بریم که کار‌های مقدماتی انجام شده و به دنبال آغاز برنامه‌های اجرایی آن هستیم  که در حال حاضر در خشکی بحث پایلوت در حال انجام است.

  • نویسنده : نرگس حیدری