مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: در سیستمAVL یا مدیریت مکانیزه ناوگان حمل‌و نقل، هزینه سفر شهروندان براساس کیلومتر پیمایش محاسبه می‌شود و هم برای شهروند مقرون به صرفه است و به عدالت نزدیک تر می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم، سید عباس روحانی با بیان اینکه خدمات حمل‌و‌نقلی حساس‌ترین خدمت نیز هست، اظهار داشت: تاخیر در خدمت‌رسانی می‌تواند برای شهروندان مشکل ایجاد کند. به همین دلیل بحث زمان‌بندی خطوط اتوبوس جزو شاخص‌های اصلی حمل‌و‌نقل عمومی است و امیدواریم به حد مطلوب برسیم.

 

وی با اشاره به وسعت خدمات شرکت اتوبوسرانی اصفهان بیان کرد: با ۱۰۰ خط اتوبوس تمام گستره شهر و پیرامون شهر و بخش مرکزی که جزو شهرستان اصفهان را شامل می‌شود، پوشش می‌دهیم. خطوط ۱،۲ و ۳ بی‌آر‌تی راه‌اندازی شده است و خطوط دیگر نیز باید تکمیل شود و خطوط بی‌آر تی باید به ۱۲ عدد برسد.

 

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به آمار جابه‌جایی بالای نیم میلیون نفر در خطوط اتوبوس قبل از فراگیری کرونا تصریح کرد: ابتدای زمان کرونا و باتوجه به تعطیلی‌ها و قرمز شدن وضعیت اصفهان، این آمار به ۴۸ هزار نفر می‌رسید و اکنون به نزدیک ۳۰۰ هزار نفر جابه‌جایی رسیده است. با قرمز شدن وضعیت در شرایط کرونا، حمل‌و‌نقل جزو دسته‌هایی بود که فعالیت باید به یک سوم کاهش پیدا می‌کرد و خود شهروندان نیز از حضور در تراکم جمعیت پرهیز می‌کردند و این امر باعث شد که افت شدید جمعیت داشته باشیم.

 

وی با اشاره به چالش‌های اتوبوس‌رانی ادامه داد: درآمد شرکت از کل خدمات ارائه داده شده ماهانه نزدیک ۵ میلیارد است و ۳۰ میلیارد تومان باید حقوق پرداخت کنیم. این باعث شده بود که انباشت بدهی سنگینی در اتوبوسرانی ایجاد شود و نارضایتی‌هایی به دنبال داشت که در طول یک سال و نیم فرصتی برای کار جدید نداشتیم.

 

روحانی با اشاره به برنامه‌های شرکت بیان کرد: طرح AVL (مدیریت مکانیزه ناوگان) اگر عملیاتی و اجرایی شود، بسیاری از مشکلات مردم را حل می‌کند؛ البته ممکن است نتایج آن یک سال دیگر برای مردم آشکار شود.

 

وی اضافه کرد:در گذشته ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به AVL مجهز و در ۲۲ ایستگاه نیز تابلوهای آن نصب شد. بعد از آن و از سال ۹۶ این طرح متوقف شد. سیاست‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به حمل و نقل تغییر کرد و اتوبوس یارانه‌ای تحویل نشد. قیمت تولید اتوبوس بعد از آن افزایش یافت و اکنون به ۵ میلیارد رسیده است. این در حالی است که در برنامه ناوگان در نظر بود سالانه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس وارد و ۱۵۰ اتوبوس خارج می‌شد. در ۴سال این اتفاق متاسفانه نیفتاد و مجموع اتوبوس وارد شده به ناوگان ۱۹۹ دستگاه است. اکنون عمر ناوگان به ۱۰ سال رسیده است. بعضی از اتوبوس‌های بالای ۱۰ تا ۱۵ سال عمر نیز از لحاظ استاندارد آلودگی و غیر قابل تعمیر بودن، از رده خارج شده و اکنون آمار اتوبوس از یک هزار و ۲۰۰ به ۷۰۰ رسیده است. این مشکلات باعث شده تا زمان ۱۰ دقیقه انتظار به ۲۰ دقیقه و نیم ساعت و زمان ۲۰ دقیقه‌ای به ۴۰ دقیق برسد.

 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در واقع حمل‌و‌نقلی که باید طبق استانداردها داشته باشیم، اکنون نداریم. در جلسه‌ای با مسئولان مطرح کردم که ابر پروژه را روی حمل‌و‌نقل عمومی متمرکز کنیم. باید توسعه خیابان و پل‌سازی باشد، اما فروپاشی سامانه ناوگان حمل‌و‌نقل در کشور اتفاق افتاده و اصفهان هم مستثنی نیست. باید یک هزار و ۲۰۰ دستگاه به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه می‌رساندیم . برنامه این بود که بعد از سیستم AVL و راه اندازی بی‌آر‌تی و کارت‌های الکترونیکی، شاخص تعداد مسافر سوار بر اتوبوس را از مرحله‌ای که مسافر بدون صندلی خالی، محلی برای ایستادن داشته باشد را تا مرحله وجود صندلی خالی در غیر از ساعات پیک برای مسافر ارتقا دهیم. اما این هدف‌گذاری محقق نشد.

 

وی با اشاره به سیاست‌های جدید دولت بیان کرد: دولت جدید مجددا ۸۰ درصد یارانه را برای خرید اتوبوس اختصاص داد تا شهرداری نیز ۲۰ درصد باقیمانده قیمت اتوبوس یعنی یک میلیارد تومان را تقبل کند. به صورت جمعی و برای کل کشور قرارداد امضا شده است وهزینه ۱۷۳ دستگاه در روزهای پایان سال پرداخت شد. با پرداخت این مبلغ کارخانه تولید خود را آغاز می‌کند و در ماه شهریور و مهر، اولین سری از اتوبوس‌ها تولید می‌شود.

 

روحانی خاطرنشان کرد: رویکرد شورای شهر و شهردار این است که عقب‌ماندگی در ناوگان حمل‌و‌نقل را جبران کنند. توانستیم تیم جدید را متقاعد کنیم که حمل‌و‌نقل نیاز شهراست و امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۱ به یک حد مطلوب از تعداد دستگاه برسیم.

 

وی با اشاره به هزینه سفر در حمل و نقل عمومی افزود: ما نزدیک یک چهارم هزینه سفر را از مردم دریافت می‌کنیم و سه چهارم را شرکت پرداخت می‌کند. در صورتی که شهروندان کارت اتوبوس برای سفر نداشته و یا فاقد شارژ باشد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند که البته این جریمه محسوب نمی‌شود. در کشورهای دنیا نیز چنین روالی وجود دارد که بیشتر از کشور ما است و سخت‌گیرانه تر نیز است. در انگلستان پلیس حمل‌و‌نقل با دست‌بند و کلت به صورت رندم کارت الکترونیک بررسی می‌شود و در صورتی که فردی کارت الکترونیک برای سوار شدن استفاده نکرده بود، با فرض اینکه در کل ۳۶۵ روز سال و روزانه ۲ سفر با اتوبوس داشته است، همان لحظه جریمه‌ سنگین را دریافت می‌کند و در غیر اینصورت دستگیر می‌کنند.

 

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان بیان کرد: کارت زدن وظیفه شهروندی است و وقتی شهروندی کارت می‌زند، لایق این است که سه چهارم هزینه را شرکت پرداخت کند. شهروندی که کارت نمی‌زند، بخشی از یارانه سفر را از او دریافت می‌کنیم و ۳ هزار تومان هزینه دریافت می‌شود؛ در صورتی که هزینه سفر ۵ هزار تومان است. ضمن اینکه آمار برای ما اهمیت دارد؛ چرا که اگر ندانیم چه تعداد افراد در یک خط ناوگان جابه‌جا می‌شوند، در تخصیص اتوبوس مورد نیاز دچار خطا می‌شویم. گاهی در زمان پیک بعضی خطوط، تعدادی اتوبوس جابه جا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در طرح هوشمندسازی ناوگان یا AVL پرداخت هزینه سفر براساس کیلومتر خواهد بود. گاهی بعضی خطوط طولانی هستند اما با سوار شدن و عبور از دو ایستگاه، شهروند باید کرایه تا پایان خط را پرداخت کند. در حال برنامه‌ریزی سیستم AVL جدید هستیم که آموزش شهروندی آن نیز با اجرای آن شروع می‌کنیم. مسافر با سوار شدن کارت می‌زند و کل کرایه خط کم می‌شود ،در زمان پیاده شدن نیز دوباره کارت می‌زند و در صورت پیاده شدن در ایستگاه‌های میانی، بخشی از هزینه براساس پیمایش به او بر می‌گردد. این طرح هم برای شهروند مقرون به صرفه می‌شود و ما نیز کرایه‌ها را منطقی‌تر و براساس کیلومتر پیمایش انجام می‌شود و به عدالت نزدیک تر می‌شود. امیدواریم تا پایان سال این سیستم در ناوگان حمل‌و‌نقل کلید بخورد.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی