رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به پشت سر گذاشتن سالی کم‌باران، از ورود نوبتی آب از رودخانه جراحی به تالاب شادگان خبر داد.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم مجدمی می‌گوید: بخش اعظم آب تالاب شادگان از رودخانه جراحی تأمین می‌شود که با توجه به «سدسازی‌ها» و «تنش‌های آبی» موجود، آب به صورت نوبتی هر ۱۰ یا ۲۰ روز یکبار وارد تالاب شادگان می‌شود که همین امر باعث شده آب کمتری نسبت به سال‌های قبل وارد تالاب شود.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: در زمان بارندگی، سیلاب به صورت موجی وارد تالاب می‌شود و آب را به تمام نقاط تالاب می‌رساند، اما با توجه به اینکه سال کم‌بارانی را پشت سر گذاشته‌ایم، ورود آب به صورت نوبتی بوده و به میزان کمتری نسبت به سال‌های گذشته نیز از رودخانه جراحی وارد تالاب می‌شود.

 

به گفته آقای مجدمی از ۴۰۰ هزار هکتار مساحت تالاب شادگان، ۱۰۰ هزار هکتار دارای آب شیرین است که در قسمت‌های شمالی تالاب قرار دارد. قسمت‌های جنوبی تالاب شادگان نیز که سمت جاده آبادان و ماهشهر هستند، تحت تأثیر جذر و مد خلیج فارس قرار دارند و از آب شور آن آبگیری می‌شوند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان یادآور شد که با این شرایط در تابستان، بخش‌های جنوبی تالاب به طور کامل خشک خواهد شد که خشک شدن این قسمت‌ها مرگ و میر آبزیان تالاب را به همراه دارد.

 

این مقام مسئول با اشاره به رعایت نشدن تامین حقابه تالاب شادگان گفت: حقابه تالاب شادگان که توسط محیط زیست تعیین می‌شود باید توسط سازمان آب و برق خوزستان مدیریت شود، اما این تامین حقابه به طور کامل رعایت نمی‌شود.

  • نویسنده : نرگس راستگو