معاون امور خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده ۱۱۹ میلیارد ریال بابت غرامت محصول گوجه فرنگی فضای باز به حساب کشاورزان بیمه گذار این استان پرداخت شد.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛

غلامعلی حسینی پناه روز سه‌شنبه در گفت وگویی افزود: در سال زراعی گذشته ۲هزار و ۱۱۸ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر زیر پوشش بیمه قرار گرفته بود.

 

وی ادامه داد: از این میزان مزارع گوجه فرنگی بیمه شده یکهزار و ۱۲۹ هکتار در اثر شرایط جوی ناشی از بارش، تگرگ و سرما دچار خسارت شدند.

 

حسینی پناه اضافه کرد: محصول گوجه فرنگی چندین سال است که زیر پوشش بیمه قرار دارد و به دلیل اینکه عمده این محصول استان خارج از فصل و در فصل زمستان قرار دارد مورد تهدید خطرهای قهری وطبیعی است.

 

وی همچنین افزود: به همین دلیل بیشتر کشاورزان به منظور کاهش آثار خسارت ناشی از این خطرها محصول خود را بیمه و هرسال مبلغی بابت غرامت دریافت می‌کنند که در تامین قسمتی از هزینه‌های کاشت سال بعد آنها را کمک می‌کند.

 

کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به‌صورت پاییزه، زمستانه و بهاره انجام و برداشت محصول نیز از آبان آغاز و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد و کمترین میزان برداشت مربوط به آبان ماه و بیشترین میزان برداشت در دی ماه است.

 

در استان بوشهر ۳۱۴ هزار و ۳۲۰ هکتار زمین‌های زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و تولیدات اصلی این استان ۱۶۰ هزار تن خرما از سطح ۳۴هزار و ۶۰۰ هکتار نخلستان و حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی از سطح ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار است.

 

در مجموع سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل سبزی و صیفی و جالیز در استان بوشهر تولید می‌شود.

 

  • نویسنده : فهیمه نشاطی فر