دبیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی پیرامون نحوه برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در روز چهارشنبه نوزدهم آبان‌ماه توضیحاتی داد. علی رمضانی در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات برگزاری بیست و چهارمین دوره انتخابات انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس کشور گفت: «این انتخابات با شعار شورای دانش‌آموزی، طلایه دار گام دوم انقلاب برگزار خواهد شد. به […]

دبیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی پیرامون نحوه برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در روز چهارشنبه نوزدهم آبان‌ماه توضیحاتی داد.

علی رمضانی در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات برگزاری بیست و چهارمین دوره انتخابات انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس کشور گفت: «این انتخابات با شعار شورای دانش‌آموزی، طلایه دار گام دوم انقلاب برگزار خواهد شد. به استناد ماده ۱۸ و ۲۰ آئین نامه اجرایی مدارس، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و راهکار ۲-۱۳ سند تحول، شورای دانش‌آموزی بزرگترین شبکه اجتماعی، فرهنگی، تربیتی در مدارس کشور و فرصتی بی نظیر تربیتی و مدرسه محور است تا دانش‌آموزان در این فضا برای قبول مسولیت‌های بزرگ تر در آینده تمرین کنند و آماده شوند. تا از میان منتخبان شوراهای دانش‌آموزی مدیران آینده کشور پرورش یابند و به بالندگی برسند.»

وی درباره اهداف انتخابات شوراهای دانش‌آموزی افزود: «تقویت و تمرین مسولیت پذیری و مشارکت جویی در مدرسه توسط دانش‌آموزان؛ بهره مندی از توانمندی و تقویت مسئولیت پذیری در نسل آینده کشور؛ تحقق شعار دانش‌آموز محوری و دانش‌آموز باوری در آموزش و پرورش؛ مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم گیری و تصمیم سازی؛ تربیت نیروی انسانی و شهروند با بصیرت سیاسی و اجتماعی؛ تکریم عملی دانش‌آموزان و استفاده از دیدگاه‌های آنان در بهبود امور تربیتی و آموزشی مدرسه از جمله اهداف برگزاری این انتخابت است.»

زمان برگزاری انتخابات به صورت حضوری

رمضانی به زمان برگزاری انتخابات اشاره و عنوان کرد: «این دوره از انتخابات به صورت حضوری روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه سال جاری همزمان در سراسر کشور با پیام سرپرست وزارت آموزش و پرورش راس ساعت ۹ صبح با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و مدارسی که تا آن زمان به دلیل شرایط کرونایی مجوز بازگشایی ندارند می‌توانند تا پایان آبان ماه انتخابات را برگزار کنند در مدارس شیفت عصر نیز انتخابات ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.»

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی شرکت کنندگان این انتخابات را دانش‌آموزان تمامی دوره‌ها از پایه سوم ابتدایی به بالا اعلام کرد که می‌توانند در انتخابات مشارکت داشته باشند و به عنوان داوطلب عضو هیئت رئیسه شورای دانش‌آموزی شوند.

وی ادامه داد: «پیش بینی می‌شود در این دوره از انتخابات بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش‌آموزان سراسر کشور با شور و اشتیاق مسئولیت پذیری، مهارت اجتماعی و تربیت سیاسی خود را در ۱۰۰ هزار واحد آموزشی به نمایش خواهند گذاشت و حدود ۷۷۰ هزار نفر از داوطلبان را با آرای خود به عضویت شوراهای مدارس در خواهند آورد.»

رمضانی ترکیب اعضای شورای دانش‌آموزی مدارس را در ۲ بخش زیر اعلام کرد:

الف) تعداد اعضای شوراهای دانش‌آموزی در مدرسه ابتدایی برحسب تعداد دانش‌آموزان پایه های سوم، چهارم، پنجم و ششم به شرح ذیل خواهد بود.

 

ب) تعداد اعضای شوراهای دانش‌آموزی در مدرسه متوسطه اول و متوسطه دوم برحسب تعداد دانش‌آموزان همان مدرسه به شرح ذیل خواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با اشاره به شرایط عضویت داوطلب در انتخابات عنوان کرد: «دانش‌آموزان عضو انجمن‌ها الزامی ندارد که حتما عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه باشند.

رمضانی در ادامه اهداف انجمن‌ها را برشمرد و گفت: «ایجاد زمینه مناسب برای جلب مشارکت دانش‌آموزان در امور گوناگون آموزشی و پرورشی؛ تحکیم و تقویت آگاهی‌های دینی و زمینه‌سازی رشد فضایل اخلاقی دانش‌آموزان در پرتو فعالیت‌های گروهی؛ تقویت مهارت‌های فردی، اجتماعی و روحیه جمع‌گرایی در دانش‌آموزان؛ تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و رشد توانمندی‌های مدیریتی؛ جهت‌دهی خلاقیت‌های فردی دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی آنان؛ ایجاد انگیزه و تقویت نگرش مثبت نسبت به فعالیت‌های گروهی از جمله این اهداف هستند.»

  • نویسنده : مانی صیادپور