گروهی از سوری‌های مخالف بشار اسد برای حمایت از اوکراینی‌ها بسیج شده اند و تجربیاتی را که از سال‌ها جنگ داخلی که شامل نیرو‌های روسی هم می‌شد به دست آورده اند، در اختیار اوکراینی‌ها می‌گذارند.

به گزارش آماج خبر به نقل از پارسینه، رائد الصالح، رئیس نیروی دفاع مدنی سوریه که به «کلاه سفیدها» مشهورند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «با توجه به تجربیات خود در سوریه، ممکن است ما از جمله کسانی باشیم که قادر به درک درد مردم اوکراین هستیم.»

 

او ادامه داد: «زمان و مکان تغییر کرده است، اما قربانی همان و قاتل همان است.»

 

سرنوشت بندر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین که صحنه برخی از حملات شدید مسکو است، باعث مقایسه با مناطق شرقی شهر حلب در شمال غربی سوریه شده است.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ماه گذشته در یک مجمع بین المللی گفت: «به شهر ماریوپل نگاه کنید. این دقیقاً همان چیزی است که ما در شهر حلب در سوریه دیده ایم.»

 

اولگا لاوتمن، اوکراینی ساکن واشنگتن، گفت ائتلافی از گروه‌ها «شبکه سوریه اوکراین» (SUN) را راه اندازی کرده اند که به پزشکان سوری کمک می‌کنند به اوکراین سفر کنند.

 

لاوتمن که هماهنگ کننده این شبکه است به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما (با) کارشناسان سوری در زمینه مستندسازی جنایات جنگی و حملات شیمیایی هماهنگ خواهیم شد.»

 

عبدالله عبدالعزیز الحاجی، رئیس آکادمی علوم بهداشت، گفت که در شمال غربی ادلب، یکی از آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه، پزشکان سوری در حال آموزش آنلاین پزشکان و پرستاران اوکراینی هستند.

 

او گفت که اوکراینی‌ها عمدتاً درخواست می‌کنند تا در مورد حملات شیمیایی بیاموزند

 

به گفته سازمان منع تسلیحات شیمیایی، اگرچه هیچ استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین تایید نشده است، اما حملات گاز کلر یا گوگرد در جریان درگیری سوریه ثبت شده است.

 

کلاه سفید‌ها همچنین فیلم‌های آموزشی در مورد درمان مجروحان برای اوکراینی‌ها تهیه می‌کنند.

 

در مرز اوکراین و رومانی، عمر الشکال سوری، بنیانگذار انجمن «پناهجو برای پناهجویان»، به اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند کمک می‌کند.

 

فعالان اوکراینی و سوری همچنین روز چهارشنبه یک «کاروان آزادی و عدالت» را از پاریس به سمت مرز اوکراین و لهستان راه اندازی خواهند کرد تا «همبستگی مردم سوریه» را نشان دهند.

 

چارلز لیستر، از مؤسسه خاورمیانه، خاطرنشان کرد که فعالان سوری به دنبال سوار شدن بر موج احساسات ضد روسی، برای ترویج مسئله سوریه و همچنین تقویت روابط ژئوپلیتیکی جدید و معنادار در اوکراین بوده اند.

 

او به خبرگزاری فرانسه گفت که رهبران مخالفان سوری با رهبران اوکراینی در حاشیه گردهمایی‌های بین‌المللی ملاقات کرده‌اند و تجارب مشترک آن‌ها دلیل آشکاری برای اتحاد بوده است.

  • نویسنده : محدثه بخشی