مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: پیشرفت کلی طرح سد باغان ۸۷ درصد و خط انتقال آب آن ۸۲ درصد است.

به گزارش آماج خبر، علی محمدی بیان کرد: عملیات اجرایی سد باغان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و اعتبار آن هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که از طریق فاینانس خارجی تامین شده است.

به گفته وی، سد باغان از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع ۵۶ متر و طول تاج ۳۱۱ متر با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب است و در زمان حاضر سامانه انحراف آب این سد شامل فرازبند، گالری انحراف آب و دایک جانبی به ارتفاع ۳۰ متر تکمیل شده و بدنه اصلی سد در حال ساخت است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: سامانه انحراف این سد شامل یک فرازبند به ارتفاع ۲۶ متر و یک کالورت دو دهنه به طول ۱۱۵ متر است که در سیلاب‌های سال‌های اخیر، عملکرد کنترلی و انحراف آب خود را به خوبی انجام داده است.

به گفته وی، این سد یک دایک جانبی بزرگ به ارتفاع ۳۰ متر و حجم بتن ۵۰ هزار مترمکعب برای کنترل فرار آب در مخزن دارد که علاوه بر کنترل آب، بخشی از جاده دسترسی به خط انتقال و لوله‌های خط انتقال از روی تاج آن عبور خواهند کرد.

محمدی گفت: پیشرفت بدنه سد باغان ۹۰ درصد و کل طرح سد باغان شامل تجهیز کارگاه، جاده دسترسی، سیستم انحراف آب، دایک جانبی، حوضچه آرامش و دیگر تاسیسات و ابنیه فنی ۸۷ درصد است.

وی بیان کرد: سد باغان آب بخش صنعت شهرستان جم، آب آشامیدنی بخش ریز و انارستان این شهرستان و آب بخش کشاورزی شهرستان دشتی را تامین خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر می‌گوید: تخصیص آب سد باغان به میزان ۲.۱ میلیون مترمکعب به بخش شرب، ۶ میلیون مترمکعب بخش صنایع و ۵ میلیون مترمکعب بخش کشاورزی است.

وی گفت: خط انتقال از سد باغان به طول خط انتقال ۲۷ کیلومتر و دارای ابنیه فنی شامل یک مخزن ۵ هزار مترمکعبی، یک مخزن هزار مترمکعبی و دو ایستگاه پمپاژ است.

محمدی پیشرفت فیزیکی خط انتقال سد باغان را ۸۲ درصد عنوان کرد که با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

  • نویسنده : حدیث ظریفدوست