یکی از مهمترین نیازهای چهارمحال و بختیاری در بخش زیرساختی و ارتباطی راه‌آهن است و تکمیل این طرح نقش مهمی در توسعه بخش‌های دیگر استان دارد و حتی می‌تواند فلات مرکزی ایران را به بنادر مهم جنوب در بخش ترانزیت ریلی کالا و بار متصل کند.

راه‌آهن اصفهان – مبارکه- سفید دشت- شهرکرد می‌تواند به عنوان یکی از محورهای کریدور ارتباطی فلات مرکزی در این منطقه باشد و با توجه به صنعتی بودن اصفهان در بخش حمل و نقل ریلی نقش‌آفرین باشد.

در خصوص این محور ریلی کارشناسان می‌گویند: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری می‌تواند به یکی از مهمترین خطوط ریلی کشور در مرکز قلمداد شود و در یک برنامه بلندمدت چهارراه اتصال مرکز به جنوب باشد و اصفهان و خوزستان را از نظر حمل و نقل ریلی همرسانی کند.

سال‌های اخیر دولت برای نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی در موضوع احداث آزادراه‌ها، برنامه ویژه‌ای داشته است و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در روند احداث و پیشرفت راه‌ و راه‌آهن در کشور توانسته بیش از پیش نقش‌آفرین باشد.

این پروژه سال ۱۳۸۵ توسط وزارت معادن و فلزات وقت با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان ‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرح‌ریزی شد اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال ۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.

با توجه به اختلاف ۳۷۰ متری ایستگاه مبداء نسبت به ایستگاه مقصد و عبور این خط‌ آهن از مسیر کوهستانی و تپه‌ماهوری، در این خط آهن، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح را روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شود.

این راه‌آهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است. پیش بینی می شود در سال اول بهره‌برداری از راه آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد، ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ تُن بار از این مسیر جابه‌جا شوند.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت:در حال حاضر زیرسازی طرح راه‌آهن استان ۷۰ درصد و کل طرح ۴۵ درصد پیشرفت دارد و اگرچه تاکنون عملیات‌های زمانبر و سخت طرح نظیر حفاری تونل و احداث پل انجام شده است اما به سبب انباشت مطالبات پیمانکاران اجرای آن از سرعت بالایی برخوردار نیست.

حمید ربیعی با بیان اینکه در مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد اختصاص یافت، تصریح کرد: از این میزان اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که با این میزان اعتبار محقق شده نیز مطالبات انباشت شده از سال‌های گذشته جبران شده است و با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت، همچنان نیازمند تزریق اعتبارات بیشتری به طرح هستیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل طرح راه‌آهن استان را ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حالیکه وزارت صمت نیز متعهد شده بود تا در تامین میلگرد به این طرح کمک کند اما این برنامه تاکنون محقق نشده است و پیگیر هستیم تا این تعهد سریع‌تر انجام گیرد.

به گفته وی، تزریق ناکافی اعتبارات سبب شده تا پیمانکاران طرح راه‌آهن استان به صورت نیمه‌فعال فعالیت خود را ادامه دهند و چنانچه اعتبار مناسب قبل از فصل سرما به طرح اختصاص داده نشود، زیرسازی طرح طولانی‌تر از تعهد برنامه اجرا می‌شود.

ربیعی افزود: چنانچه اعتبار مناسب به طرح راه آهن استان اختصاص یابد زیرسازی آن تا پایان سال تکمیل و عملیات روسازی نیز ظرف ۶ ماه انجام و سال آینده می‌توان از این طرح بهره‌برداری کرد

  • نویسنده : سیدسینا بنی هاشمی