پایگاه آمریکایی «کامان دریمز» در گزارشی به قلم «اومیر هیک» استراتژیست و کارشناس مسائل بین الملل به امکان سنجی وقوع جنگ داخلی دیگر در آمریکا پرداخت.

به گزارش آماج خبر، پایگاه آمریکایی «کامان دریمز» در گزارشی به قلم «اومیر هیک» استراتژیست و کارشناس مسائل بین الملل به امکان سنجی وقوع جنگ داخلی دیگر در آمریکا پرداخت.

در ادامه بخش هایی از این گزارش را می خوانیم: من این سوال (وقوع جنگ داخلی دیگر در آمریکا) را بدون فکر و صرفاً برای وحشت افکنی یا اغراق مطرح نمی‌کنم. اجازه دهید توضیح دهم که چرا فکر می‌کنم ضروری است که این سوال را مطرح کنیم.

آخرین تحولات در مبارزه جاری برای حفظ دموکراسی آمریکایی این است که نامزدهای مورد تایید ترامپ تقریباً در اکثر پست های مدیریتی کشور برای دفاتری مانند وزارت امور خارجه، فرمانداری و غیره انتخاب شدند. آنها یک ویژگی مشترک دارند و آن اینکه آنها طرفداران سرسخت، پرشور و متعصب ترامپ هستند.

آنها دروغ های بزرگ ترامپ را باور کرده و از وی حمایت می کنند؛ دروغ هایی همچون اینکه در انتخابات تقلب شده است و ترامپ به تنهایی می تواند آمریکا را نجات دهد! این انسان های کثیف و پست هستند که مسئول مصیبت های آمریکایی های واقعی و اصیل اند!

همه این ها به اندازه کافی نگران کننده هستند اما مشکل بزرگتر از این است که این جنبش در حال حاضر از جنس جنبش نئوفاشیستی است که در حال رشد در قدرت، انسجام در سازمان ها، تثبیت جایگاه خود، تقویت اهداف و تلاش برای رسیدن به قله هاست. البته باز هم این تمام ماجرا نیست.

به نظر می رسد که همه این افرادی که برای تصدی پست های مهم نامزد می شوند، از یک طرح مشخص پیروی می کنند و آن انتقال مسالمت آمیز قدرت در انتخابات بعدی است. به همین دلیل است که آن ها برای در اختیار گرفتن دفاتری مانند وزارت امور خارجه رقابت می کنند. به عنوان مثال «مارک فینچم» در آریزونا را در نظر بگیرید که یک ایالت چرخشی مهم در انتخابات است و پیروزی بایدن در انتخابات گذشته را انکار می کند.

فینچم در تظاهرات ششم ژانویه نیز حضور داشت و در آستانه تبدیل شدن به بالاترین مقام انتخاباتی آریزونا است و آرای انتخاباتی این ایالت را امضا خواهد کرد؛ سمتی که باعث می شود چنین نامزدهایی با سوء استفاده از آن و مداخله در انتخابات، دموکراسی را زیر سوال برده و حتی آن را نادیده بگیرند.

این دیگر فقط یک هجوم نئوفاشیسم نیست بلکه چیزی فراتر از آن است. اکنون، این یک بلوک سیاسی سازمان یافته و پیچیده استبدادی-فاشیستی شکل گرفته است که آشکارا اهدافی فاشیستی-تئوکراتیک را دنبال می کند.

حال باید دید که چگونه این مشکل آمریکا را به وقوع یک جنگ داخلی نزدیک می کند؟ بیایید یک لحظه فکر کنیم که چگونه جوامع فرو می ریزند و جامعه ای دچار انحطاط و زوال می شود؟

اکنون جامعه در نوعی «دموکراسی شرودینگری» رها شده است. این طرف تندروها ادعا می کنند که نامزد آنها واقعاً رئیس جمهور است زیرا در آرای انتخابات گذشته تقلب شده است یا افرادی که نام طیف رقیب را به صندوق انداخته اند، اصلاً مردم نبوده اند. سوی دیگر، طرفی که هنوز به ظاهر به هنجارهای دموکراتیک پایبند هستند، ادعا می کند که پیروزی آنان منصفانه و واقعی بوده است که همینطور هم بود. اما چه کسی می تواند این اختلافات را حل کند؟

این اختلافات باعث ایجاد هرج و مرج در آمریکا خواهد شد. یک خلاء قدرت به وجود می آید و در این شرایط هر دو طرف اتهامات دروغ، تقلب و دزدی در انتخابات را به یکدیگر نسبت می دهند. دادگاه ها نیز فاسد شده اند و مغرضانه رای می دهند. مردم می ترسند و در خانه می مانند. مردان با اسلحه شروع به راهپیمایی در خیابان ها می کنند و محله ها و شهرها را تصرف می کنند و این زمانی است که تانک ها وارد میدان می شوند.

در شرایطی این چنینی شاهد فروپاشی گسترده و عمیق دموکراسی هستیم زیرا مشروعیت یک انتخابات زیر سوال رفته است. در این موقعیت تنها یک نهاد برای حفظ دموکراسی و انتقال قدرت به صورت صلح‌آمیز باقی می‌ماند وآن چیزی نیست جز استفاده از قدرت نظامی.

  • نویسنده : نازنین بهشتی