رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر لزوم تلاش همه دستگاه‌ها برای ارتقای وضعیت فرهنگی قم گفت: در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم تبصره‌ای اضافه شده است که تمام پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد و این پیوست برای شهرداری الزام‌آور است.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری فارس، اعضای شورای شهر قم  با حضور در سالن محراب حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان قم دیدار و گفت‌و گو کردند.

 

حسین اسلامی رئیس شورای شهر قم در این دیدار با بیان اینکه بودجه سال گذشته شهرداری قم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد آن محقق شد، گفت: با توجه به تورم، برای سال ۱۴۰۱ بودجه باید با ۴۰ درصد افزایش یا بیشتر منعقد می شد و قم ظرفیت داشت که بودجه ۸ هزار میلیاردی داشته باشد اما به خاطر رعایت حال مردم اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند بودجه ۲۰ درصد افزایش داشته باشد و روی ۴ هزار و ۲۵۰ میلیون تومان بسته شد.

 

وی با بیان اینکه باید برای بودجه‌های شهر به درآمدهای پایدار مراجعه کنیم تا هزینه‌ها کم، بهره‌وری بالا و فشار به شهروندان تعدیل شود، افزود: در این راستا ما بحث دانش بنیان شدن مباحث مدیریت شهری را از شورای اسلامی شهر آغاز کردیم و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر قم فعال شده است.

 

اسلامی ادامه داد: شورای اسلامی شهر قم در سال جدید به مسأله بافت تاریخی و قدیمی ورود پیدا کرده و مصوباتی مبنی بر کاهش پهنه بافت تاریخی برای رفع محدودیت ها و همچنین مجوز ساخت یک طبقه بیشتر در بافت فرسوده را پیشنهاد کرده است تا مالکان اراضی بافت فرسوده احساس ضرر نکنند و افراد بومی مجبور به ترک بافت فرسوده نشوند.

 

وی افزود: تکمیل ضلع شرقی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در سال جدید در دستور کار جدی قرار گرفته و با توجه به هزینه سنگینی که دارد تدابیری اندیشیده شده و بخشی از مشکلات هم مربوط به مسائل حقوقی و قضایی پروژه های ضلع شرقی حرم است که کار پیچیده و زمانبری است.

 

اسلامی گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به تحکیم بنیان خانواده کمیته بانوان و امور خانواده در شورای اسلامی شهر قم تشکیل شد و خانم نیازمند مسئولیت آن را برعهده دارند و جلسات متعددی با مسئولان استانی برگزار شده و این کمیته با موضوعاتی از قبیل زنان بی سرپرست و بد سرپرست و فرزندان ناشی از طلاق فعال شده و به صورت منسجم و ضابطه مند در حال پیشروی است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به موضوع عدالت محوری در مناطق شهری قم، گفت: در شهر مقدس قم مناطق ۶ و ۲ نسبت به دیگر مناطق امکانات پایین‌تری دارند از این رو برای تحقق عدالت در مناطق قم کمیته مناطق کم برخوردار تشکیل شد تا ظرفیت های رشد این مناطق را رصد کند و مناطق برخوردار پشتیبان این مناطق کم برخوردار قرار گیرند.

 

وی ادامه داد: ما در قم ۱۷ پروژه نیمه تمام داریم و اولویت شورای اسلامی شهر قم این است که امسال این پروژه ها به سرانجام برسند و هیچ موردی غیر از این‌ها شروع به کار نشود.

 

اسلامی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ تبصره ای اضافه شد که تمام پروژه ها باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و این پیوست برای شهرداری الزام آور است، گفت: از طرف دیگر در مواردی که مردم احساس می کنند حقی از آنها توسط شهرداری ضایع شده است می توانند به کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مراجعه کنند تا ادعای آن‌ها در این کمیسیون بررسی شود و قبل از رفتن به قوه قضائیه مشکلات حل و فصل شود.

 

نماینده مردم قم در شورای شهر افزود: کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در ایام نیمه شعبان خدمات زیادی را ارائه کرد و کمیسیون بودجه نیز اولویت بندی پروژه ها را انجام می دهد.

  • نویسنده : فاطمه سعادتمند