معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری اصفهان گفت: این استان با استان‌های همجوار در ارتباط با موضوع آب هیچ مشکل و بحثی ندارد و تابع تصمیمات شورای عالی آب و اقدامات وزارت نیروست.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، محمدرضا جان‌نثاری روز سه‌شنبه در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان افزود: ما طالب رفع نیازمندی‌های آبی استان‌های همجوار براساس تدبیر متولیان مربوطه و موافق هستیم که مشکلات آبی  چهارمحال و بختیاری، یزد و حتی کرمان که در جوار ما هستند براساس تصمیمات منطقی برطرف شود.

رییس شورای اطلاع رسانی استان اصفهان با تاکید بر اینکه با تنش‌های بین استانی مخالف هستیم  افزود: رسانه‌ها باید به موضوع آب به عنوان یک مساله حیاتی و نیاز جامعه بنگرند و بدانند پرداختن به مسائل اختلافی برای هیچ کس منفعتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه نباید مسائل مربوط به آب بین استان‌ها به مردم کشیده شود گفت: این مهم باید بین مسوولان حل و فصل شود و این  سیاست کلی استان است.

جان‌نثاری، سیاست کلی دیگر استان در موضوع آب را نگرش عام به این مساله دانست و گفت: به همین دلیل معتقدیم که به موضوع آب نباید استانی نگریسته شود و باید دید ملی نسبت به آن وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: مبنای قانون و تصمیمات، مصوبات شورای عالی آب و با محوریت وزارت نیروست و تمام مشکلاتی که استان‌های دیگر دارند باید در این حوزه رسیدگی شود.

معاون استاندار اصفهان افزود: حق و حقوق مردم اصفهان در موضوع آب با توجه به شرایط موجود بصورت حداقل رعایت شده است و با توجه به افسردگی مردم  بدلیل خشکی زاینده‌رود، بازگشایی حداقل ۱۰ روز  آب در این رودخانه در مقایسه با ۳۶۵ روز در سال  بصورت موقت و مقطعی در روحیه آنها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: این وضعیت شامل حال همه شهرستان‌های استان نیست به عنوان نمونه در خوروبیابانک، کاشان، آران بیدگل باید صدا و سیما نشان دهد که  تا چه اندازه مردم با مشکل کمبود آب مواجه هستند و یا حتی در بویین میاندشت که در کنار ذخایر آبی استان قرار دارد تعداد زیادی از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود.

جان‌نثاری افزود: اگر واقعیت آب را در استان بدرستی منعکس شود کسی به بازگشایی آب زاینده‌رود و خوشحالی مردم اعتراض نمی‌کند.

وی همچنین موضوع مهم دیگر در مساله آب را  حقآبه و سهم محیط زیست عنوان کرد و گفت: همانطور که آب شُرب، کشاورزی و صنعت مهم است محیط زیست هم حق دارد و  باید  این مهم از زوایای مختلف شامل آب و محیط زیست توسط رسانه‌ها پیگیری شود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی استان اصفهان، موضوع فرونشست را هم یکی از مشکلات جدی استان دانست و گفت: واقعیت فرونشست این است که فعل و انفعالاتی در زیرزمین بواسطه نبود آب اتفاق می‌افتد و هر لحظه ممکن است در یک مکان خودش را نشان بدهد.

وی خاطرنشان کرد: باید موضوع فرونشست را از سوی رسانه‌ها به مسوولان تصمیم‌گیر گوشزد شود زیرا ممکن  است ضرباتی به ما وارد شود که نتوانیم دیگر جبران کنیم  از جمله اینکه اگر زیر ابنیه تاریخی ما  اتفاق افتاد دیگر نمی توانیم همانند آن اماکن را بنا کنیم.

وی مساله رشد جمعیت را مساله مهم دیگری در کنار موضوع فرونشست دانست و گفت: در رابطه با جمعیت که الان به عنوان خطر بالفعل وجود دارد شاید به روزی برسیم که هیچ کاری از دستمان برنیاید وقتی که در ۲۰ سال آینده اکثر جامعه بزرگسال و کهنسال شدند و آنگاه در هیچ زمینه‌ای نتوانیم پیشرفت داشته باشیم.

معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: رسانه‌ها باید به موضوعات قدری عمیق‌تر بنگرند و از ایجاد حسیاست کاذب خودداری کنند.

شورای اطلاع رسانی استان اصفهان روز سه شنبه به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری و با حضور نهادهای مرتبط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان رسانه‌ها در استانداری اصفهان برگزار شد.

  • نویسنده : نگین جان نثاری