رئیس مرکز پیوند اعضای علوم پزشکی اهواز : اهدای عضو در خوزستان از سال ۹۹ پیشرفت کرده و تقریبا دو برابر شده است.

به گزارش آماج خبر، رئیس مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمار بالای مرگ مغزی در خوزستان، گفت: هنوز جا دارد که با اهدای عضو بیشتر و ترویج این فرهنگ، جان افراد بیشتری نجات داده شود.

وی افزود: با وجود کاهش اهدای عضو در پی شیوع کرونا در کشور، اما اهدای عضو در خوزستان از سال ۹۹ پیشرفت کرده و تقریبا دو برابر شده است.

رئیس مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۶ مورد اهدای عضو و در سال ۱۴۰۱، ۳۱ مورد اهدای عضو در خوزستان داشتیم. در سال ۱۴۰۱، چهار مورد پیوند قلب موفق، ۱۳ پیوند کبد و ۳۶ پیوند کلیه انجام شده است که این روند از تاریخ آغاز پیوند عضو از افراد مرگ مغزی در خوزستان از سال ۸۲ تاکنون، سابقه نداشته است و نشان از ارتقای فرهنگ و بخشش مردم است.

شریعتی بیان کرد: از سال ۱۴۰۰، پیوند قلب در خوزستان انجام می‌شود و تاکنون پنج مورد پیوند قلب موفق در استان انجام شده است.

وی افزود: گاه در طول سال ۷۰ تا ۱۰۰ مورد مرگ مغزی در خوزستان رخ می‌دهد. هر چند ممکن است ارگان‌های برخی افرا مرگ مغزی قابلیت اهدا نداشته باشند، اما با توجه به این آمار هنوز جا دارد که با اهدای عضو بیشتر و ترویج این فرهنگ، جان افراد بیشتری نجات داده شود. با این کار علاوه بر نجات جان دیگران، خیراتی برای خود باقی می‌گذرانند.

رئیس مرکز هماهنگی و فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هر فرد مرگ مغزی حداقل می‌تواند جان چهار نفر را نجات دهد. البته پیوند عضو ارگان‌های دیگر از جمله ریه و روده نیز در استان خوزستان انجام می‌شود.

شریعتی بیان کرد: مردم باید به این باور برسند که برگشت فرد دچار مرگ مغزی به زندگی غیر ممکن است و مرگ فرد، قطعی است. این افراد بین یک تا حداکثر ۱۴ روز فوت می‌کنند، اما می‌توان با اهدای عضو این افراد، چند نفر را از درد و رنج بیماری و مرگ نجات داد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده
  • منبع خبر : صدا و سیما