استاندار همدان گفت: با پیگیری‌ها و قول مساعد وزیر میراث فرهنگی، ثبت جهانی تپه هگمتانه (منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان) امسال انجام می‌شود.

علیرضا قاسمی فرزاد در بازدید استانداران از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که با حضور وزیر کشور و معاونان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، افزود: در استان همدان یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها غنای فرهنگی و تاریخی لازم خود را دارد.

 

وی با اشاره به اینکه اثر دیگری همچون تپه هگمتانه با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده هنوز ثبت جهانی نشده است، تصریح کرد: با مساعدت مقامات عالی ثبت جهانی هگمتانه پیگیری و انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری آثاری وجود دارند که هرچقدر هم مشمول زمان شوند به ارزش و قیمت آن‌ها افزوده خواهد شد، تأکید کرد: غار علیصدر در استان همدان به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی دنیا، یکی از شگفتی‌های جهان است که بی‌نظیر است.

 

استاندار همدان اضافه کرد: برخی کشور‌های خارجی که بدون آثار تاریخی و فاخر هستند، از طریق طالبان و داعش به دنبال نابود کردن و از بین بردن آثار تاریخی دیگر کشور‌ها هستند.

 

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه فراوانی آثار تاریخی و تمدنی استان همدان توجه مسئولان و مقامات عالی را می‌طلبد گفت: از میراث فرهنگی درخواست می‌شود به مراکز تمدنی و تاریخی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتوان از این میراث گران‌بهای نهایت استفاده را کرد.

نماینده عالی دولت در استان همدان با بیان اینکه ضرورت دارد اعتبار مناسب و درخوری برای آثار تاریخی و تمدنی استان‌ها در نظر گرفته شود، افزود: اعتبارات میراث فرهنگی با وظایف محوله تناسب ندارد و ضرورت دارد در این مورد اقدامات لازم انجام شود.

 

استاندار همدان با تاکید بر اینکه مناطق جنگی در مناطق غرب کشور به عنوان مناطق گردشگری تقویت شوند گفت: غرب کشور با توجه به نقشی که در ایام دفاع مقدس داشته، مستحق است تا زمینه‌های گردشگری و اعتبارات لازم در این مناطق فراهم شود.

 

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه صنعت، معدن و کشاورزی محدودیت‌های در کشور دارد که رفع آن‌ها زمان‌بر و هزینه بردار است، گفت: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مهمی در حوزه صنعت گردشگری کشور فراهم است که می‌توان از آن‌ها به خوبی بهره‌برداری کرد.

 

 

  • نویسنده : نرگس حیدری