حضور گسترده زائران اربعین در مهران، ضرورت افزایش خدمات رسانی و راه اندازی سریع تر موکب ها را دوچندان کرده است.

به گزارش آماج خبر به نقل از مهر، هنوز ۲ هفته به اربعین حسینی باقی مانده ولی حضور زائران اربعین حسینی در مرز مهران زودتر از سال‌های گذشته باعث شده این پایانه کاملاً رنگ و بوی اربعین به خود بگیرد.

با توجه به گرمای هوا و اینکه موکب ها قرار است تا چند روز آینده برپا شوند، ضرورت خدمات رسانی در پایانه مرزی مهران با توجه به حضور گسترده زائران ضروری است.

تسریع در روند پروژه‌های زیرساختی مثل راه ایلام-مهران، نصب آبسردکن در مسیر پل زائر تا پایانه، مه پاش، دایر کردن موکب ها برای خدمات رسانی به زوار اربعین بسیار ضروری است.

هوای مهران بسیار گرم است و مسئولان باید هرچه زودتر خدمات رسانی به زوار را تسریع دهند زیرا مسئله گرمازدگی از مسائل مهم در مهران است.

حضور زائران در حال افزایش است

استاندار ایلام در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: ما پیش بینی می‌کردیم که اوج مراجعه زائران به مرز مهران از شانزدهم شهریور ماه آغاز شود ولی از هم اکنون شاهد حضور قابل توجهی از زائران در مرز مهران برای ورود به عراق هستیم.

حسن بهرام نیا افزود: میزان زائرانی که روز جمعه از مرز مهران وارد عراق شدند، ۵۰ درصد بیش از روز گذشته است و نزدیک به ۱۰ هزار زائر نیز از طریق مرز مهران به کشور بازگشتند.استاندار ایلام در ادامه ضمن تقدیر از تلاش خستگی ناپذیر تمامی عوامل درگیر در کار اربعین استان گفت: مهمترین موضوع در حال حاضر بحث مواکب است و باید از امروز و فردا این مواکب برای خدمت رسانی به زوار فعال شوند.

وی در ادامه از چهار خطه کردن مسیر ایلام به مهران در مراحل نهایی خبر داد و گفت: عرشه پل صلواتی نیز امروز نصب می‌شود و ظرف دو روز آینده بتن ریزی شده و حداکثر تا ۶ روز آینده زیر بار ترافیک می‌رود.

فرمانده انتظامی استان نیز اظهار داشت: از ابتدای ماه صفر شاهد افزایش ۴۵ درصدی تردد خودروها بودیم که نشان دهنده حجم ورودی خودروها به محورهای مواصلاتی استان ایلام برای شرکت در اربعین حسینی (ع) است.

سردار دلاور القاصی مهر افزود: از رانندگان می‌خواهیم به لحاظ حجم ترددهای پر حجمی که در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران وجود دارد حتماً مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

خدمات رسانی موکب ها زودتر آغاز می شود

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین ایلام اظهار داشت: کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین حسینی استان ایلام تاکنون تعداد ۱۷۳ پروانه فعالیت مواکب ویژه خدمات رسانی به زائرین کنگره بین المللی اربعین حسینی در سطح مناطق مختلف استان ایلام را صادر کرده که طبق برنامه ریزی به عمل آمده از ۱۵ شهریورماه تا دوم مهرماه خدمات رسانی ویژه ای را به صورت شبانه روزی به عمل خواهند آورد.

علی چراغی پور افزود: از همه عزیزانی که تمایل به راه اندازی موکب دارند دعوت می‌شود که به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام و کمیته مشارکت‌های مردمی مراجعه کنند و نسبت به دریافت پروانه خدمت رسانی ویژه اربعین حسینی امسال باشیم.

وی ادامه داد: در کنار خدمات رسانی ویژه که به صورت شبانه روزی در خدمت زائران کنگره بین المللی اربعین حسینی هستیم، فعالیت‌های ویژه ای را در کنار مجتمع‌های مواکب خدمات رسانی خواهیم داشت.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین ایلام اضافه کرد: پخش اذان، برگزاری نمازهای جماعت، اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، دینی و قرآنی و نیز توزیع بسته‌های فرهنگی از نمونه این برنامه‌ها است.

وی گفت: ضمن اینکه ۱۳ استان به عنوان استان معین در کنار مواکب استان ایلام برای خدمات رسانی بهتر و ویژه‌تری در مرز بین المللی مهران مساعدت لازم را به عمل خواهند آورد.

 

آشپزخانه موکب استان قدس رضوی در حال خدمات رسانی 

نماینده آستان قدس رضوی  اظهار داشت: آشپزخانه موکب آستان قدس رضوی تا ۱۰۰ نفر به صورت شیفت بندی در حال خدمات دهی به زائران هستند.

محمدکریم رحیمی افزود: قرار است حدود یک میلیون پرس غذا توسط آستان قدس رضوی در مرحله اول در بین زوار در عرض حدود ۱۰ روز کاری توزیع شود.

 وی گفت: قطعاً آستان قدس حداقل پنج روز بعد از اربعین هم خدمات دهی داردو میزان خدمات بالاتر خواهد رفت.

وی تصریح کرد: خدمت تمام عاشقان در این راه در این روزها به زوار اباعبدالله الحسین (ع) کمتر از زیارت نیست

حذف نقاط پر حادثه مسیرهای منتهی به مرز مهران برای اربعین

مدیرکل راهداری ایلام از حذف نقاط پرحادثه مسیرهای منتهی به مرز مهران برای اربعین خبر داد و اظهار داشت: از چهار مسیر اصلی به استان اقدامات مؤثری در بحث راهداری برای اربعین انجام شده است.

سیدزاهدین چشمه خاور گفت: تقریباً کار خط کشی محور ایلام-مهران به پایان رسیده و مقدار ناچیزی از خط کشی محور باقی مانده، نیوجرسی و علائم نیز در مسیر نصب شده است.

وی افزود: علائم اطلاعاتی در محورها نصب و آشکارسازی نقاط پرحادثه محورهای استان صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام عنوان کرد: همچنین اقداماتی در طول مسیر پل زائر تا پایانه و در محدوده خود پایانه از جمله احداث ۶ هزار سایبان با مجهز به مه پاش ایجاد شده است.چشمه خاور اضافه کرد: سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در داخل پایانه نیز فعال هستند.

وی ادامه داد: در بحث حمل و نقل نیز ۸ هزار دستگاه اتوبوس در کل کشور به مرزهای زمینی کشور فراخوان داده شده اما به فراخور عرضه و تقاضا است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام عنوان کرد: تا ۷۰ درصد این هشت هزار دستگاه اتوبوس قطعاً به مرز مهران فراخوان خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه این اتوبوس‌ها از یک سمت به صورت خالی هستند، ستاد ویژه اربعین تصمیم گرفت که ۷۵ درصد به قیمت کرایه مهران به کل نقاط کشور افزایش پیدا کند که از فردا عملیاتی می‌شود.

  • نویسنده : زهرا شهبازی