استاندار لرستان گفت: چهار پایگاه انتقال خون تا قبل از دولت سیزدهم در این استان وجود داشت، اما هشت پایگاه دیگر اکنون به این مجموع افزوده شده‌ است.

فرهاد زیویار ظهر امروز در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون در سالن اجتماعات دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار داشت: افزایش پایگاه‌های انتقال خون باعث شده‌ است که فاصله‌مان با سایر استان‌های کشور در کسب این رتبه افزایش یابد.

وی افزود: تحولات بزرگی در حوزه پزشکی اتفاق افتاده‌ است، اما موضوع تأمین خون و فرآورده‌های خونی یک دغدغه و چالش است، چون هیچ جایگزینی ندارد و شرایط به‌ نحوی فراهم‌ شده که از این امکان اساسی به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار لرستان عنوان کرد: این استان در طول یک دهه گذشته از جهت اداری، بسترسازی بیان و فراهم‌کردن ساز و کارهای لازم برای اهداکنندگان خون رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌ است.

وی با بیان اینکه لرستان با فاصله محسوس در زمینه اهدای خون توانسته است رتبه نخست کشور را کسب کند، بیان کرد:‌ چنانچه این بستر در تمامی شهرستان‌های این استان فراهم نمی‌شد، این امر شدنی نبود، اما به‌واسطه افزایش اهداکنندگان و تشکیلات اداری مناسب در درون استان لرستان توانسته‌ایم به این رتبه دست یابیم.

استاندار لرستان تصریح کرد: سنت حسنه اهدای خون برای کسانی که سالم هستند تا چند مورد در سال می‌تواند انجام شود و همه افراد سالم را به سنت حیات‌بخش اهدای خون دعوت می‌کنیم.

وی افزود: چهار پایگاه انتقال خون تا قبل از دولت سیزدهم در لرستان وجود داشت، اما هشت پایگاه دیگر به این مجموع در حدود دو سال اخیر افزوده شده‌ است.

۱۱ هزار واحد خونی در لرستان اهدا شد

علی سوری در این مراسم، اظهار داشت: ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد خونی از ابتدای سال جاری تاکنون در لرستان اهدا شده‌ است.

وی با بیان اینکه رتبه نخست کشور را در اهدای خون دارا هستیم، افزود: ۱۲ پایگاه انتقال خون از ابتدای سال جاری تاکنون در ۱۰ شهرستان لرستان ایجاد شده‌است.

مدیرکل انتقال خون لرستان با اشاره به رقم بالای اهدای خون در بین بانوان این استان عنوان کرد: زنان لرستانی با میانگین ۸٫۵ درصد و ۲ برابر میانگین کشوری رتبه نخست کشور را در اهدای خون دارا هستند.

وی بیان کرد: فرایندهای خون بخش عمده‌ای از فرآیند درمان محسوب می‌شود و اهداکنندگان خون سربازان گمنام عرصه سلامت هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با تقدیر از ۱۵۰‌ نفر از اهداکنندگان خون در این استان ابراز کرد: از ۷۵ اهداکننده خون مرد و ۷۵ نفر اهدا کننده زن در خرم‌آباد قدردانی شد.

  • منبع خبر : تسنیم