اولین مرکز تحقیقات ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شد"؛ این خبری است که تیرماه سال ۹۰‏ در رسانه‌ها منتشر شد اما مرکز حدود دو سه سالی است که به دلیل مشکلات مالی غیرفعال شده است.

به گزارش اماج خبر به نقل از ایسنا، این در حالی است که این مرکز می‌توانست پیش از فعال شدن مجدد کانون‌های گرد و غبار هشدارهای لازم را به مراجع مختلف در استان خوزستان از جمله استانداری بدهد تا امروز شاهد از بین رفتن نهال‌کاری‌ها در کانون‌های گرد و غبار ماهشهر، فعال شدن کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار شرق اهواز و تپه‌های شنی دشت آزادگان و… نباشیم.

 

یکی از موانع بزرگ در راه فعالیت پژوهش و پژوهشگران ایرانی یعنی ” نبود حمایت”، حالا بیش از همیشه خودنمایی می‌کند؛ مانعی که مرکز تحقیقات ریزگردهای دانشگاه شهید چمران اهواز را به دلیل تامین نشدن سالانه تنها ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار، به سرنوشت ده‌ها مرکز و پژوهشکده دیگر در دانشگاه‌های کشور مبتلا کرده است.

 

اما به نظر می‌رسد که سهم مرکز تحقیقات ریزگردها و دانشگاه از اعتبار هنگفت مهار کانون‌های گرد و غبار هیچ نبوده است.

 

در حال حاضر و با توجه به فعال شدن کانون فوق بحرانی شرق اهواز، فرصت چندانی برای آزمون و خطا وجود ندارد و باید با برنامه، از نگاه صرف دولتی خارج شد و در تعامل با دانشگاه و نخبگان، به سوی کاهش اثر ریزگردها قدم برداشت.

 

به گفته معاون پژوهشی سابق دانشگاه شهید چمران اهواز، هر چند دانشگاه تمام تلاش خود را برای سر پا نگه داشتن این مرکز مهم کرد اما تا وقتی “متقاضی” نباشد، اساسا ارائه خدمات بی‌معنا و بیهوده است.

 

دکتر علی حقیقی، معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص اظهار کرد: تا زمانی که مسئولیت معاونت پژوهشی را بر عهده داشتم وضعیت این گونه بود که دانشگاه از محل بودجه گرنت پژوهشی و بودجه پژوهشی، مقداری اعتبار در حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مرکز تحقیقات ریزگردها تعیین کرد اما از طرف استانداری، جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و دیگر نهادها که به گونه‌ای با مساله ریزگردها در ارتباط بودند، هیچ اعتباری پرداخت نشد و حمایتی نشد.

 

وی افزود: اگرچه بودجه هنگفتی برای مقابله با گرد و غبار از طرف دولت پرداخت شد اما هیچ چیزی برای تحقیقات در خصوص آن به دانشگاه پرداخت نشد. حتی تلاش کردیم که برای این مرکز یک وام بگیریم تا تجهیزات مورد نیاز و هایتک را تهیه کنیم و وزارت علوم نیز همکاری خوبی کرد اما متاسفانه با تشدید تحریم‌ها روبه‌رو شدیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اجرای برخی پروژه‌ها از محل بودجه دانشگاه، گفت: برخی پروژه‌های گرد و غبار را از بودجه پژوهشی دانشگاه اجرا کردیم اما عملا از بیرون از مجموعه در زمانی که من مسئولیت داشتم ریالی پرداخت نشد و به نظر می‌رسد قبل از آن هم نبوده است.

 

 

  • نویسنده : ابوالفضل کاویانپور