اگر دروازه‌های سرمایه‌گذاری انیمیشن از خارج از کشور به داخل باز شود، نخبه‌های جوان انیمیشن‌سازی ما همگی درگیر سرمایه‌گذار خارجی می‌شوند و اینگونه همه سرمایه‌های انسانی ما صرف تفکر، ثروت و کار خارجی خواهد شد.

به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم؛ محمد همدانی تهیه‌کننده انیمیشن “پسر دلفینی” که به‌تازگی فیلم خود را در سینماهای روسیه اکران کرده و به فروش قابل تحسینی رسیده، درباره علت موفقیت صنعت انیمیشن در بازار سینمای جهان می‌گوید: انیمیش ذاتاً بدون مرز است به‌طوری که معلوم نیست انیمیشنی که در حال تماشای آن هستیم ساخت کجا است. از سوی دیگر این معضل که عموماً با آن روبرو هستیم که سینمای کودک در حال مرگ است، فیلم کودک کم داریم و به آن کم توجه می‌شود، به‌نظرم چندان شامل حال انیمیشن نمی‌شود زیرا این صنعت- هنر و رسانه اگر هم بازار خود را پیدا نکند، به مرور پیدا می‌کند کمااینکه برای برخی از محصولات ما پیدا شده است. امروز انیمیشن جایگاه بسیار مهمی در دنیا دارد.

 

او در ادامه توضیح داد: یک نکته را باید بگویم اینکه فیلم‌های سینمایی رایج دنیا همواره طبقه‌بندی خارجی و داخلی دارند. در جشنواره‌های جهانی سینمایی نیز این دسته‌بندی وجود دارد اما انیمیشن کمتر تحت تأثیر این فضا قرار دارد. حتی در همین بسترهای آنلاین نمایش خانگی (VOD) دسته‌بندی فیلم به ایرانی و خارجی را می‌بینیم اما درباره انیمیشن چنین دسته‌بندی معنا ندارد. همه این توضیحات نشان‌دهنده آن است که همان‌طور که گفتم انیمیشن یک محصول فرامرزی است و از این جهت در بازارهای جهانی نیز توفیقات بسیار خوبی می‌تواند کسب کند. برای همین معتقدیم که سینمای کودک آینده کشور ما را به‌‌خاطر توجه به نسل آینده می‌سازد و غفلت از آن در حال حاضر نگران‌کننده است، این نگرانی برای انیمیشن نیز از جهت فرهنگی هست اما از جهت بازار کمتر وجود دارد. البته این نگاه بدبینانه است.

 

  • نویسنده : نگار اخلاقی