مسابقات ورزشی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندان‌های کشور روز دوشنبه با قهرمانی تیم یزد به پایان رسید و خوزستان و لرستان به ترتیب مقام های دوم و سوم این رقابت‌ها را کسب کردند.

به گزارش آماج به نقل از خبرگزاری ایرنا، پنجمین دوره مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندان‌های کشور با حضور ۲۸۵ ورزشکار از ۳۱ استان در هفت رشته به مدت ۲ روز در زورخانه زندان مرکزی شهر یزد برگزار شد.

در پایان این مسابقات که به میزبانی اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد و با همکاری برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و ورزشی استان یزد برگزار شد، در آیین آختتامیه این رقابت ها مسئولان و ورزشکاران تیم‌های برتر کشور تجلیل شدند.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در آیین اختتامیه این رقابت ها گفت: توسعه رشته‌های ورزشی به خصوص ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از برنامه‌های محوری سازمان زندان ها برای مددجویان است.

حمیدرضا عزیزیان با قدردانی از میزبانی مطلوب اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد، افزود: برای تحقق اقدامات اصلاحی و تربیتی باید در کنار آن به فعالیت‌های ورزشی نیز پرداخته شود و هدف از توسعه، تقویت و حمایت از ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در زندان‌ها برای مددجویان، تحقق خودسازی و بهره‌گیری از مفاهیم عمیق فرهنگی این ورزش است .

وی با تبیین اهمیت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، یادآور شد: هدف این ورزش که با فرهنگ و ارزش‌های انسانی، دینی، ملی و اخلاقی عجین است، ترویج خوبی‌ها و زیبایی‌ها به خصوص توسل و تمسک به ائمه اطهار(ع) است .

عزیزیان موفقیت اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد در سال گذشته در مجموع ارزیابی در شاخص‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی سازمان زندان‌ها که منجر به کسب رتبه برتر در سطح کشور شد را تبریک گفت و آن را ثمره تلاش، برنامه‌ریزی و اقدامات مسئولانه تمامی دست‌اندرکاران در این مجموعه ذکر کرد.

مراحل استانی این مسابقات در خردادماه امسال با حضور بیش از ۲۲ هزار مددجو از سراسر کشور برگزار شد و نفرات برگزیده در مسابقات کشوری در یزد حضور یافتند.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و دارای ۶ مرکز اقدامات تامینی و تربیتی است .

ورزش باستانی یزد از لحاظ جایگاه ملی بعد از کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم قرار دارد که برای جذب مخاطب و گسترش آن بیش از همه به فرهنگ سازی، تأمین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی نیاز است.

در تاریخ معاصر استان یزد در این رشته به افراد نام آوری چون «پهلوان بزرگ یزدی»، «پهلوان ابراهیم حلاج» و «پهلوان محمد عبدل معروف به پهلوان کوچک» است که نشان از قدمت ورزش پهلوانی زورخانه ای در یزد دارد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است و ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.

در یزد ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی یزد را جوانان تشکیل می‌دهند و این استان ۴۸ هیأت ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار بیمه شده زیرپوشش در رشته‌های مختلف دارد .

  • نویسنده : مبینا اکبری