از پنجره که به بیرون می‌نگری، منظره خارج قهوه‌ای رنگ به چشم می‌آید. کافی است پایت را از در خانه بیرون بگذاری تا با هر وزش باد لایه‌ای از گرد و غبار در آغوشت بکشند.

به گزارش آماج خبر، نفس شهر تنگ شده است و خاک بالا می‌آورد، این تنها وضعیت شهر بوشهر نیست بلکه بسیاری از شهرهای کشور درگیر موجودات مزاحمی به نام ریزگرد هستند.

موضوع ریزگردها و تبعات ناشی از بحث تازه‌ای نیست، سال‌هاست که مسئولان در این خصوص بحث می‌کنند، کارشناسان نظر می‌دهند و در رسانه‌ها قلم می‌زنند و در آخر آلودگی شهر به گردن ذرات ریزی می‌افتد که نتیجه عملکرد بشر دو پاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفته است که دیروز شاهد ورود ذرات گرد و غبار در استان بوشهر بودیم که غلظت آن در بوشهر ۲۶۲ میکروگرم بر متر مکعب رسید.

فرهاد این میزان غلظت ذرات گرد و غبار را بیانگر هوای بسیار ناسالم دانسته و اعلام کرده است که این وضعیت برای افراد گروه سنی حساس خطرناک است و باید از خروج از منزل پرهیز کنند.

وی اعلام کرد که بوشهر پارسال ۴۵ روز هوای پاک، ۲۵۲ روز هوای قابل قبول، ۱۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، پنج روز هوای ناسالم، یک روز هوای بسیار ناسالم و یک روز هوای خطرناک داشته است.

گرد و غبار تا فردا مهمان آسمان بوشهر است

به گفته معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر ۲ موج گرد و غبار از روز جمعه تا کنون استان بوشهر را درگیر کرده است؛ موج اول روز جمعه بود و مناطق گسترده‌ای از کشور و به تبع آن استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داد.

زهرا راستگو افزود: این گرد و غبار از سطح زمین تا سطوح بالای را درگیر کرده و هوای آلوده و غبار آلود را به وجود آورده بود.

وی تصریح کرد: موج دوم گرد و غبار از دیشب وارد کشور شده و مناطق شمال خلیج فارس را در بر گرفته است، ساعت به ساعت بر غلظت این گرد و غبار افزوده می‌شود، زیرا در مسیر جریان باد به مناطق جنوبی خوزستان و شمال خلیج فارس منتقل شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر اعلام کرد که روند وضعیت غبارآلود تا فردا ادامه خواهد داشت و ممکن است در ساعات آینده بر غلظت آن افزوده شود به خصوص در مناطق شمالی و مرکزی استان مثل دیلم، گناوه، خارگ و بوشهر.

?راستگو می‌گوید: مناطق جنوبی استان بوشهر مثل بندر دیر با غلظت کمتر درگیر گرد و غبار هستند.

کارشناسان معتقدند مهم‌ترین کانون تشکیل طوفان‌های گرد و غبار در ایران مربوط به کشورهای همسایه است، خشکسالی و از بین رفتن مراتع در این کشورها باعث شده تا طوفان‌های شن به سمت ایران حرکت کنند این درحالی است که خود ایران هم درگیر برخی مسائل مشابه است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر علت وقوع گرد و غبار در سال‌های گذشته را این چنین اعلام کرد: از زمستان گذشته تاکنون با چند موج گرد و خاک روبه‌رو بوده ایم که علت آن بارش کم باران در سال زراعی گذشته در منطقه خاورمیانه بوده است. کم‌آبی سبب شده که فرسایش خاک افزایش یابد و با عبور سامانه جوی، ایجاد وضعیت ناپایدار و وزش باد در مناطق بیابانی عربستان و عراق گرد و غبار تشکیل و در مسیر حرکت کند.

 

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی