معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اصلاح و نوسازی یک‌هزار هکتار از باغات استان با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بلندمدت هفت ساله و سود یارانه‌ای چهار درصد از اسفند امسال آغاز و طی سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش آماج خبر از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، سیروس بیک‌بکان در چهارمین نشست کمیته اصلاح و نوسازی باغات استان اظهار داشت: اصلاح و نوسازی باغات استان بر اساس بررسی و شناسایی باغات استان و تقسیم‌بندی آن‌ها به باغات درجه یک،۲ و ۳ صورت می‌گیرد.

وی افزود: باغات درجه یک باغاتی که نیاز به عملیات اصلاح و جایگزینی ندارند، باغات درجه ۲ باغاتی که نیاز به عملیات جایگزینی نداشته و باید در آنها عملیات اصلاحی شامل تغذیه گیاهی شامل برگی و چالکود، انجام عملیات هرس و اصلاح روش آرایش درختان، روش‌های آبیاری و همچنین کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز انجام شود.

بیک‌بکان تصریح کرد: باغات درجه سه نیز به باغاتی گفته می‌شود که علاوه‌بر عملیات اصلاحی نیاز به انجام عملیات جایگزینی دارد که در این سری باغات باید درختانی که در اثر بلایای طبیعی از جمله خشکسالی و آفات و بیماری دچار خشکیدگی بیش از حد شده‌اند، درختانی که دارای پیوند مرغوب نبوده، درختان نرک، درختانی که در ردیف‌های خود قرار نگرفته‌اند و همچنین یکنواخت کردن باغات مخلوط، شناسایی شوند و پس از خروج از زمین نسبت به جایگزینی آنها اقدام شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، تامین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش از جمله نهال اصلاح شده یکی از اهداف مهم برنامه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر است و بر این اساس برگزاری جلسات مستمر کمیته فنی نهال، شناسایی باغات تهیه پیوندک برای تامین پیوندک مورد نیاز نهالستان‌ها، برگزاری کلاس آموزشی روش تولید پایه‌های رویشی و بازدید از نهالستان‌های پیشرو کشور به منظور ارتقاء دانش فنی تولیدکنندگان نهال، تامین نهال ارقام جدید و برنامه‌ریزی برای تامین پایه‌های رویشی نهالستان‌های توانمند، نظارت برعملکرد نهالستان‌های مجوزدار و اقدامات ترویجی آموزشی برای بهره‌برداران با هدف توسعه کاربرد نهال شناسه‌دار توسط کمیته فنی نهال از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

بیک‌بکان خاطرنشان کرد: استفاده از نهال شناسه‌دار و ارقام تجاری به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی جهت مقابله با تنش‌های محیطی، بیولوژیکی و بهره‌مندی از فرصت‌ها و مزیت‌های موجود که باید همواره مورد توجه باغداران قرار گیرد.

وی افزود: نهال سالم و شناسه‌دار بهترین نهاده در فرآیند تولید محصولات باغبانی است که ضامن تولید کمی و کیفی مطلوب و بهره‌برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک) سایر نهاده‌های تولید و نیروی انسانی خواهد بود.

  • منبع خبر : روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری