رییس اداره آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: ۳۰ تعاونی در حوزه منابع طبیعی در این استان فعالیت می‌کنند و تمام شهرستان های استان دارای حداقل یک تعاونی است.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا؛ غلامرضا الهیاری روز پنجشنبه افزود: جامعه روستایی، عشایری، مرتعداران، و ساکنان مناطق جنگلی اعضای این تعاونی‌ها را تشکیل می‌دهند و اعضای آنها در استان بالغ بر ۱۵ هزار نفر است.

 

وی با اشاره به گستردگی خدمات و فعالیت ها در این مجموعه ها اضافه کرد: موضوعاتی همچون بهره برداری از مراتع، دام، تهیه و توزیع نهاده‌های دامی و تولیدات و فروش گیاهان دارویی در این تعاونی ها از سوی اعضا دنبال می شود.

 

رییس اداره آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی اصفهان خاطرنشان کرد: از آنجا که حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی بدون مشارکت مردم ممکن نیست، اعضای این تعاونی‌ها نیز در کنار بهره برداری و استفاده از مواهب خدادادی، در حفظ آن سهیم هستند.

 

الهیاری اظهارداشت: درآمدزایی و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد بویژه در استان اصفهان که عرصه های طبیعی متنوع و گسترده است.

 

وی توانمندسازی تعاونی‌ها را از جمله راهکارهای اشتغالزایی و توسعه دانست و ادامه داد: بویژه در توسعه مناطق محلی و روستایی باید توجه ویژه به این مجموعه‌های مردمی داشت تا رونق اقتصادی در آن نواحی بیشتر شود.

 

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر متشکل از یک میلیون و ۶۰۸ خانوار است که از این تعداد ۱۹۶ هزار خانوار روستایی هستند.

 

نگاهی به وضعیت عرصه های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی