رئيس گروه منابع آب تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست : هم اکنون 43 درصد از تالاب‌های کشور پتانسیل تبدیل شدن به منشأ گرد و غبار را دارند .

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مدرس طباطبایی گفت: از ۲۲۶ تالابی که در فهرست مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند ۴۲ تالاب، منشاء گرد و غبار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تالاب‌های هورالعظیم، شادگان، ارومیه، هامون، میقان، صالحیه و بختگان اشاره کرد.

 

رئیس گروه منابع آب تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت تامین به موقع نیاز آبی تالاب‌ها، افزود: با استناد به ماده ۲ قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون، نسبت به تخصیص و تأمین آن اقدام کند.

 

مدرس طباطبایی با بیان اینکه طرح تعیین نیاز آبی محیط زیستی ۳۶ مجموعه تالابی و رودخانه‌ای پایان یافته و ۱۴ مجموعه در دست مطالعه و یا تدقیق و بازنگری قرار دارد، گفت: تخصیص و تامین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور در جلسات مشترک کارگروه آب و محیط زیست با بخش‌های مختلف وزارت نیرو و روسای حوضه‌های نه گانه، بصورت مستمر در دست پیگیری قرار دارد.

 

رئیس گروه منابع آب تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست وضع کنونی تالاب‌های کشور را ناشی از عدم تامین نیاز آبی آن‌ها از سوی شرکت‌های آب منطقه‌ای وابسته به وزارت نیرو دانست و گفت: افزایش شوری آب تالاب، کاهش ظرفیت زیستگاهی، کاهش شدید توان حمایت کنندگی تالاب‌ها از معیشت جوامع بهره‌بردار و بومی و خشک شدن تالاب از مهمترین اثرات تخریبی عدم تامین نیاز آبی آن‌ها است.

  • نویسنده : سپیده حیاتی