رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق گفت: آبرسانی به مناطق دور افتاده و صعب العبور و حفاظت شده این شهرستان پس از ساخت و تکمیل آبشخورها، از امروز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا،رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق گفت: آبرسانی به مناطق دور افتاده و صعب العبور و حفاظت شده این شهرستان پس از ساخت و تکمیل آبشخورها، از امروز پنجشنبه آغاز شد.

وی افزود:با توجه به شرایط موجود کم آبی و خشکسالی و خشک شدن چشمه‌های طبیعی، شرایط برای حیات وحش بحرانی‌تر شده و احتمال تشنه ماندن و تلف شدن حیوانات وجود دارد از این رو محیط زیست اقدام به اجرای پروژه ساخت آبشخورهایی در این مناطق کرده است.

به گفته وی ضرورت ایجاد این آبشخورهای جدید در مناطق دور افتاده و صعب العبور دشواری آبرسانی را دو چندان کرده و امکان آبرسانی با تانکرهای بزرگ وجود ندارد و از طریق مخازن کوچکتر به سختی آب رسانی صورت می گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق تصریح کرد: برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش، آبرسانی با خودروهای سبک کمک دار انجام می شود.

وی  خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های امسال باعث کمبود سطح سفره آب زیرزمینی در برخی مناطق حفاظت شده شهرستان بافق شده، اما این مشکل از طریق آبرسانی روزانه با تانکر آب‌رسان در این منطقه رفع شده است.

این مسئول اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح، تامین، نگهداری و اطمینان از پایداری منابع آبی به‌عنوان اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز زیستی حیات وحش در اقلیم‌ منطقه است تا در شرایط خشکسالی و گرمای سوزان و طولانی مدت تابستان، مشکلی برای حیات وحش متنوع و ارزشمند این عرصه‌ها ایجاد نشود.

موسوی افزود: اگر منابع آبی پایدار برای حیات وحش تامین نکنیم، جانوران در جستجوی آب مجبور به مهاجرت می‌شوند که این مهاجرت اجباری، تهدید جدی برای جانشان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب حیات وحش در شهرستان عنوان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع و انتشار بیماری‌های حیات وحش آبشخورها و اطراف آن به صورت مداوم با مواد ضدعفونی کننده شستشو و گندزدایی می‌شود.

به گفته وی خشکسالی علاوه بر کمبود منایع آبی باعث کاهش علوفه مناطق شده و  حیات وحش به لحاظ خوراک و مواد مغذی با کمبود مواجه شده، از طرفی چرای دام در مناطق نیز به این فقر پوشش گیاهی دامن زده که اینها همه و همه تهدیداتی برای حیات وحش به همراه دارد و بر جمعیت آنها اثرگذار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق خاطرنشان کرد: دوستداران حیات وحش در سراسر استان یزد می‌توانند با مراجعه به اداره‌های محیط زیست برای همکاری در تعمیر آبشخورها و آبرسانی به آن‌ها در محل‌های صعب‌العبور اعلام آمادگی کنند تا از این ظرفیت بهره گرفته شود.

کوه حفاظت شده بافق در فاصله ۱۱ کیلومتری این شهر قرار دارد و انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و جوندگان در این منطقه زیست می کنند.

مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

  • نویسنده : فاطمه شایق