کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان در گفتگوی اختصاصی با آماج خبر، از افزایش ۵۰ درصدی بارش‌های استان به نسبت سال قبل خبر داد.

 به گزارش آماج خبر از همدان، روح‌الله زاهدی گفت: طی چند روز گذشته شاهد بارش‌هایی در استان بودیم؛ در ابتدا بارش‌ها به شکل باران بود و در مدت کوتاهی به برف تبدیل شد.

وی عنوان کرد: از بعد از ظهر روز چهارشنبه رفته رفته از شدت ابرها کاسته شد و روند کاهش دما در استان آغاز شد.

کارشناس هواشناسی استان همدان بیان کرد: بیشترین مقدار بارش‌ در فارسبان نهاوند با مقدار ۱۹ میلی‌متر ثبت شده و کمترین مقدار آن دو دهم میلی‌متر بوده که در پیرغیب تویسرکان به ثبت رسیده است.

وی گفت: در شهر همدان نیز ۱۰ میلی‌متر بارش در سعیدیه و حدود ۵ میلی‌متر در دانشگاه ثبت شده است.

زاهدی تصریح کرد: برفی که طی چند روز اخیر شاهد آن بودیم از نوع برف حجیم و مرتفع بود؛ این نوع برف به رغم ارتفاع زیاد، از نظر آورده آبی فقیر است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: آورده برف‌ اخیر چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر بوده و به نسبت برف های دیگر، برفی خشک محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: میانگین بارش بلند مدت استان ۱۸۳ میلی‌متر است که از این مقدار تا کنون ۱۷۳ میلی‌متر آن دریافت شده؛ در حال حاضر به نسبت آمار بلند مدت ۱۰ میلی‌متر کسری بارش داریم.

زاهدی ادامه داد: در مدت مشابه پارسال، همین مقدار ۱۲۰ میلی‌متر بوده و از سال قبل تا کنون ۵۰ میلی‌متر افزایش بارش داشتیم.

وی افزود: مقدار بارش مطلوب سال آبی استان (از آغاز مهرماه) ۳۴۱ میلی‌متر است که از این مقدار ۱۷۳ میلی‌متر، یعنی حدود ۴۴ درصد آن، دریافت شده است.

روح‌الله زاهدی عنوان کرد: بر اساس داده‌های هواشناسی استان، پیش‌بینی ما این است که تا آخر اسفندماه حداقل دو بارش دیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: این بارش‌ها نرمال و کمتر از حد نرمال است اما می‌تواند پاسخگوی نیاز استان باشد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: از آغاز هفته آینده روند افزایش دمای محسوس در استان را خواهیم داشت و این روند به صورت تدریجی تا ۱۵ روز ادامه دارد.

  • نویسنده : حسین زرنقاب