به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر از دستگیری یک صیاد و شکارچی غیرمجاز در محدوده سد کلان ملایر خبر داد.

عباس نجاری با بیان اینکه ادوات صید و اسلحه شکاری این صیاد و شکارچی غیرمجاز ضبط شد، افزود: علاوه بر پرداخت خسارت به حیات وحش، پرونده قضایی برای وی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

نجاری با تاکید بر اینکه جریمه نقدی شکار هر گونه جانور ماده سه برابر گونه نر است، مطرح کرد: با توجه به اینکه تعیین جنسیت جوجه امکان پذیر نیست، به عنوان گونه ماده تلقی شده و جریمه شکار جوجه نیز سه برابر خواهد بود.

 

وی در ادامه از ممنوعیت ورود گردشگران طبیعت به مناطق حفاظت شده تا ۱۵ خردادماه خبر داد و بیان کرد: در این مدت به علت اینکه فصل زادآوری حیات وحش است، ورود گردشگر و افراد دیگر به مناطق امن ممنوع است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر تأکید کرد: بهار فصل زادآوری جانواران و نو شدگی و احیاء طبیعت نیز هست و برخی افراد به طور عمدی یا سهوی مشکلاتی را برای حیات وحش با برهم زدن آرامش آنها ایجاد می‌کنند که محیط بانان براساس وظایف خود با متخلفان در این زمینه برخورد خواهند کرد.

 

وی از دوستداران محیط زیست و طبیعت خواست ضمن همکاری با محیط بانان، از نزدیکی به مناطق زاد و ولد وحش خودداری کنند و افزود: در صورت مشاهده نوزاد جانوران وحشی، از نزدیک شدن و جابه جایی حیوانات خودداری و با مشاهده رویدادهای غیرطبیعی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۴۰ به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

 

نجاری از برگزاری دوره آموزش شکارچیان با قوانین محیط زیست توسط جهاددانشگاهی استان همدان خبر داد و گفت: این دوره با هدف آشنایی شکارچیان با آیین نامه و قوانین صید و شکار هفته گذشته در شهرستان ملایر برگزار شد.

 

وی سه موضع قوانین، مقررات، جرائم و محدودیت های مربوط به شکار، اکولوژی محیط زیست و احکام اسلامی حوزه صید و شکار را از جمله موضوعاتی برشمرد که در این دوره تدریس شده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر به ماده ۱۵ و ۱۷ آیین نامه شکار و صید اشاره و خاطرنشان کرد: طبق این آیین نامه، صدور و تمدید هر گونه دفترچه شناسایی شکارچیان و پروانه شکار منوط به اخذ گواهینامه آموزشی دوره آموزش شکارچیان است.

 

نجاری یادآور شد: در آینده نیز به کسانی که گواهینامه را نداشته باشند، مجوز حمل سلاح های شکاری داده نمی شود.

  • نویسنده : فهیمه محمدپور
  • منبع خبر : ایسنا