امام جمعه موقت اصفهان درباره فواید روزه گفت: روزه نه تنها فواید و آثار زیادی برای جسم دارد و باعث سلامتی جسمی می‌شود، بلکه آثار روحی فاوانی نیز داشته و روح انسان را نیز تقویت می‌کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از تسنیم، ﺁیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی شامگاه پنجشنبه در جمع مردم اصفهان پیرامون فواید روزه‌داری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فرائض دین اسلام روزه است و علاوه بر روزه ماه رمضان، سفارش زیادی به روزه‌داری شده است. روزه ﺁثار و برکات زیادی دارد که می‌توان ﺁن‌ها را از روایات برداشت کرد.

 

وی روزه‌داری را عامل محبوبیت نزد خداوند عنوان کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) ۱۲۰ مرتبه به معراج رفتند و در حدیث معراج از خداوند متعال درباره نشانه‌های بندگان خاص خداوند سوال می‌پرسند؛ خداوند ضمن برشمردن ویژگی‌های خواص درگاهش، یکی از ویژگی‌های این بندگان را روزه‌داری معرفی می‌کند و بیان می‌دارد که بندگان خاص من زبان خود را از زوائد کلام و شکم خود را از زوائد طعام دور نگه می‌دارند. یعنی زیاده‌گویی و زیاده‌خوری نمی‌کنند و جز به وقت ضرورت سخن نمی‌گویند و غذا نمی‌خورند.

 

امام جمعه موقت شهر اصفهان، روزه را عامل بازداری انسان از گناه توصیف کرد و ادامه داد: براساس روایات معصومان(ع) روزه‌داری همچنین موجب ایجاد حزن دائم در انسان است به این معنی که انسان از خنده‌ها و شادی‌های غفلت‌ﺁلوده دور می‌شود و همواره به یاد خداوند خواهد بود و دچار یک حزن معنوی و دائمی می‌شود و این حزن او را به خداوند نزدیک و از گناه دور می‌کند. ﺁمارهای پلیس نشان می‌‌دهد میزان جرم و جنایت در جامعه در ایام ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد و این خود نشانه‌ای از تاثیر روزه در بازداری انسان از ارتکاب گناه است.

 

وی با برشمردن دیگر فواید روزه‌داری افزود: از معصومین (ع) روایت است که ملائکه مشتاق انسان‌های روزه‌دار هستند و همچنین اگر خداوند بخواهد بنده‌ای را اصلاح کند به او کم‌خوری و کم‌حرفی و کم‌خوابی را الهام می‌کند و انسانی که در دنیا برای رضای خدا روزه‌ بگیرد و به خود گرسنگی بدهد و در ﺁخرت سیر خواهد بود.

 

ﺁیت‌الله مهدوی با بیان اینکه روزه‌داری ریشه در عفت انسان دارد تصریح کرد: کسانی که عفت و شرم از خداوند دارند روزه‌ می‌گیرند و برعکس ﺁنان کسانی که شهوت شکم دارند به هر بهانه و توجیهی سعی می‌کنند خود را از روزه‌داری معاف کنند و روزه نگیرند. از پرخوری برای روح و جسم انسان مضر است و در روایت داریم که کسی که زیاد غذا می‌‌خورد، پول بیشتری را برای معالجه و درمان خود هزینه می‌کند.

 

وی درباره پیامدهای پرخوری افزود: کسی که زیاد غذا می‌خورد، زیاد می‌خوابد و کسی که زیاد می‌خوابد، از یاد خداوند غافل می‌شود و کسی که از یاد خداوند غافل شد قلب او سخت می‌شود و از نشانه‌های سنگ‌دلی و قساوت قلب این است که نسبت به حوادث ناگوار پیرامون خود و رنج دیگران بی‌تفاوت می‌شود و یا به عنوان مثال در روضه‌ها اشک چشم ندارد و نمی‌تواند با ذکر مصائب اهل‌بیت ارتباط برقرار کند. قساوت قلب ﺁثار بسیار بدی در زندگی انسان دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با برشمردن دیگر فواید روزه‌داری و پیامدهای پرخوری بیان کرد: بر اساس روایات، شکمی که از غذا پر شود، از حکمت و زیرکی خالی و از عبادت خداوند کسل می‌شود و برعکس شکم روزه‌دار ﺁماده دریافت حکمت‌های خداوند می‌شود. همچنین در روایتی مشابه داریم زمانی‌که شکم انسان پر شود، گوش دل انسان از شنیدن حکمت کر و نور معرفت و یقین در دل انسان خاموش می‌شود که در واقع این موضوع نتیجه همان سنگ‌دلی و قساوت قلب است که در مضررات پرخوری گفته شد و می‌توان نتیجه گرفت که روزه‌داری، زمینه ﺁن را فراهم می‌کند که دل انسان برای گرفتن نور معرفت و یقین ﺁماده شود.

 

وی با یادﺁوری حدیثی از رسول اکرم(ص) خاطرنشان کرد: حدیث “روزه بگیرید تا سالم باشید” از رسول اکرم(ص) را همه شنیده‌ایم اما همیشه اولین چیزی که به ذهن‌مان خطور می‌کند سلامتی جسمی است. روزه‌داری علاوه بر تاثیر زیادی که در سلامتی جسمی دارد و هر ساله‌ هم نمونه‌ها و مصادیق بیشتری از ﺁن توسط علم به اثبات می‌رسد، ﺁثار و فواید روحانی زیادی نیز دارد و برای سلامتی روحی نیز بسیار مفید و ضروری است. امیدوارم خداوند همه ما را در زمره روزه‌داران حقیق خود قرار دهد.

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی