شهرستان هلیلان واقع در استان ایلام یکی از محروم ترین نقاط این استان است.

به گزارش آماج خبر، هلیلان در فاصله ی ۱۰۰کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد؛ شهرستان هلیلان از دو بخش مرکزی و جزمان،  و دو دهستان داجیوند و زردلان و یک مرکز شهر توحید تشکیل شده است.

مردمانی که در این منطقه زندگی میکنند بیشتر با زبان لَکی صحبت میکنند هرچند زبان های دیگری چون کردی و لری هم در این شهرستان رایج است.

هلیلان در زمان دفاع مقدس بیش از ۲۰شهید را تقدیم این انقلاب کرد و همچنین در آن زمان شیرمردان هلیلانی به مناطق جنگی و جبهه های حق علیه باطل رفتند و اجازه ندادند یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمنان انقلاب بی افتد.

الان هلیلانی که زادگاه بزرگمردانی هست که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس هستند محروم ترین نقطه از استان ایلام است.

مردمان هلیلان معتقدند که دیارشان به دست فراموشی سپرده شده است.

صدای محرومیت و فقر در این شهرستان بیداد میکند و به دلیل فقر، این شهرستان رتبه اول خودکشی در استان ایلام را دارد به طوری که فقر در هلیلان سالانه بیش از ۳۰نفر را از طریق خودکشی به کام مرگ می کشاند.

مشکلات فراوانی در این شهرستان وجود دارد که می توان به مهم ترین آنها اشاره کرد:

۱- کودک همسری

۲- فقر فرهنگی: که با وجود آن هلیلان آمار بیشترین مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰را داشت.

۳- بی آبی و مشکل پمپاژ داجیوند: بی آبی یکی دیگر از معضلات این منطقه است؛ به طوری که بیشتر کشاورزی این شهرستان به صورت دیم است، البته تعداد کمی از مزارع بخش های جزمان و مرکزی شهرستان از نعمت پمپاژ و آبیاری از طریق قطره های بارانی برخوردارند ولی مردمان بخش داجیوند سالهاست چشم انتظار حل مشکل پمپاژ منطقه خود هستند و هنوز به مشکل آنها رسیدگی نشده است‌.

۴- کمبود امکانات بهداشتی و درمانی: اساسی ترین مشکل مردم شهرستان هلیلان کمبود امکانات بهداشتی و درمانی است، نبود دستگاه سونوگرافی، نبود دستگاه برای انجام آزمایشات سخت ومختلف از جمله نبود دستگاه دیالیز از عمده ترین مشکلات شبکه بهداشت و درمان شهرستان هلیلان است، هلیلان ۱۵ بیمار دیالیزی دارد که برای معالجه خود بیماران مجبور میشوند به بیمارستان های شهرها و استانی های همجوار مراجعه کنند و این رفت و آمد مشکلات بیماری آنها را دو برابر کرده است.

۵- کمبود امکانات آموزشی: دانش آموزان هلیلانی از امکانات آموزشی کم برخوردارند و امکانات مورد نیاز برای دانش آموزان رشته هایی چون ریاضی، علوم تجربی، هنر، صنعت و کاردانش در این شهرستان وجود ندارد.

و….

با وجود تمامی مشکلات اما هلیلان در دامان خود فرزندانی را پرورش داده است است که مایه ی افتخار ایران عزیز هستند، فرزندانی که تلاش میکند الگوی هم دیاری های خود باشند تا مبادا محرومیت مانع موفقیت آنها شود.

مردم هلیلان از مسئولین استانی و کشوری انتظار دارند تا با توجه به آنها مشکلات منطقه آنها را حل کنند تا پسوند محرومیت از دنباله نام هلیلان عزیز پاک شود.

  • نویسنده : زهرا شهبازی