سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: مرمت، حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این اداره‌کل است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته آقای فرزاد شریفی بیشترین عامل آسیب دیدن بافت‌های تاریخی ناشی از بروز حوادث طبیعی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام گفت: عوامل طبیعی، چون سیل، زلزله، باران‌های تند رگباری و باد‌های شدید در تخریب بافت‌های تاریخی اثرگذار است.

شریفی گفت: در کنار حوادث طبیعی، وجود حفاران غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی نیز باعث تخریب و آسیب این آثار می‌شود که در مقایسه با عامل طبیعی میزان تخریب بافت‌های تاریخی توسط حفاران غیرمجاز کمتر است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون‌تومان برای مرمت بافت‌های تاریخی استان اختصاص یافت.

شریفی گفت: تعویض آجر و مصالح، بهسازی مسیر‌های دسترسی، بندکشی، تعویض آجرفرش پشت بام، تعمیر دیوار‌های ترک‌خورده، سفیدکاری و اندودگچ از جمله مرمت‌های انجام گرفته در بافت‌های تاریخی استان است.

شریفی اضافه کرد: مرمت‌های صورت‌گرفته با حفظ بافت تاریخی آثار است که توسط پیمانکار بخش خصوصی و با نظارت و حضور کارشناسان اداره‌کل انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه مرمت ابنیه تاریخی همه ساله و به طور مداوم انجام می‌گیرد، گفت: قلعه والی و کاخ فلاحتی ایلام، قلعه‌های پوراشرف و جهانگیرآباد دره‌شهر، پشت‌قلعه و امازاده پیرمحمد آبدانان، محوطه جهانگیر ایوان و موزه باستان‌شناسی دره‌شهر از جمله بافت‌های تاریخی هستند که سال گذشته مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

  • نویسنده : زهرا شهبازی